Elke mening telt! Maar hoe houdt een bedrijf als de NS rekening met alle verschillende meningen van treinreizigers om een perfecte match te creëren tussen fiets en OV? Simone Hoskam, masterstudent Civil Engineering, zag hierin een uitdaging om echt een bijdrage te leveren aan de transportwereld. Met haar onderzoek kon zij een duidelijk advies uitbrengen aan de NS om de combinatie tussen fiets en OV in de toekomst nog beter te maken.

Hoe is dit onderzoek op je pad gekomen?

Tijdens mijn master had ik interesse in bijna alle manieren waarop mensen zich verplaatsen, waardoor ik veel verschillende soorten vakken heb gevolgd. Die brede interesse maakte een keuze voor een afstudeeronderwerp wel lastig… Ik besloot te rade te gaan bij een professor wiens colleges ik altijd erg interessant vond. Dankzij hem ben ik in de richting van OV gaan kijken en met de NS gaan praten. De combinatie van fiets en OV vond ik het leukste project omdat het heel tastbaar is en ik wilde ook graag een project voor een bedrijf doen. Door COVID-19 was alles in het begin nog onzeker, maar uiteindelijk kon ik gelukkig toch bij NS aan de slag.

Wat heb je gedaan in dit onderzoek?

Tijdens mijn onderzoek heb ik gekeken naar de betalingsbereidheid van fietsenstallingsgebruikers op treinstations. Dit heb ik in samenwerking met NS gedaan. Om eerst wat meer inzicht te krijgen in wat de gebruikers doen en fijn zouden vinden, heb ik eerst hun ervaringen geanalyseerd op basis van een jaarlijks kwaliteitsonderzoek van NS. Daarna heb ik zelf een enquête uitgezet, met daarin de elementen die gebruikers belangrijk vinden. Dit was een keuze-experiment, waarbij de respondent aangeeft welke van drie scenario’s de voorkeur heeft. Deze antwoorden zijn vervolgens door middel van een zelfgemaakt model op de computer bestudeerd om conclusies eruit te kunnen trekken.

Hoe sluit dit aan bij je bachelor Civiele Techniek?

In de bachelor heb je het vak Transport en planning waarbij je onder andere kijkt hoe je de keuzes van mensen kunt modelleren over een netwerk. In principe heb ik dat hier ook gedaan voor de verschillende situaties. Ook heb ik Python gebuikt om een model te maken waarmee ik de antwoorden van de gebruikers heb geanalyseerd. Dit leer je in het tweede jaar van je bachelor. Daarnaast heb ik veel gehad aan de wiskundebasis die je tijdens je bachelor krijgt.

Welke onderdelen van uit je masteropleiding kon je toepassen?

Tijdens mijn master Civil Engineering, heb ik de track Transport & Planning gevolgd. Hier ben ik dieper ingegaan op de toedeling van reizigers over de verschillende routes. Ook heb ik geleerd hoe het OV is opgezet, en wat de voor- en nadelen van deze opzet zijn, zoals op welke manieren je naar de trein toe kan reizen. Verder hebben we vakken gehad over het feit dat iedere gebruiker andere elementen meeneemt in zijn keuze en hoe je dat moet analyseren op de computer.

Wat was de grootste uitdaging?

De grootste uitdaging was voor mij de duur van het project. Ik houd zelf van veel afwisseling in de dingen die ik doe. Het fulltime werken aan een project voor 7 à 8 maanden en mezelf vastbijten in één onderwerp, was dus best een uitdaging. Uiteindelijk bleek het toch mee te vallen door het project op te delen in behapbare stukken. Daarnaast zorgden de vergaderingen met collega’s, begeleiders en medestudenten ook voor de nodige afwisseling. Een grote motivator voor mij was ook het werken aan een echt vraagstuk uit de praktijk. Iedere keer dat je je vrienden vertelt over jouw onderzoek, merk je dat andere mensen ook erg geïnteresseerd zijn en hoe een kleine verandering de mening van hen, de reizigers, kan beïnvloeden. Je doet het onderzoek dus niet alleen voor je zelf.

Waar heb je het meest van genoten?

Hoe meer je bezig bent en wanneer je project vooruitgang maakt, krijg je het idee dat je echt iets gaat toevoegen aan het bedrijf. Dat vond ik enorm gaaf en gaf ook een enorme boost tijdens het onderzoek. Om te zien dat mijn bevindingen landen bij het bedrijf en ze er verder mee aan de slag willen is natuurlijk helemaal mooi.

Wat gaat de NS met je onderzoeksresultaten doen?

De NS is met mijn onderzoek hun beleid in de stallingen opnieuw aan het bekijken; bijvoorbeeld om te kijken waar zij de service voor de gebruikers kunnen verbeteren en wat gebruikers belangrijk vinden. Zij gebruiken hierbij de resultaten uit mijn onderzoek als basis.

Wat zijn je eigen plannen?

Met de resultaten van het onderzoek is het plan om samen met mijn begeleiders, een paper te gaan maken over de keuzes van fietsenstallingsgebruikers. Daarnaast ga ik op zoek naar een baan als adviseur op het gebied van mobiliteit/openbaar vervoer, waarbij ik graag de bereikbaarheid van het OV of plaatsen zou willen verbeteren.

Simone Hoskam

Master Programma:
Civil Engineering

Nieuwsgierig naar wat Simone nu doet?

Dutch Cycling Embassy

Read more about the bicycle and train combination in this blog by Simone's supervisor Niels van Oort and multiple TU Delft alumni.

Discover the research findings of other Smart Public Transport Lab students investigating the combined bicycle and public transport mode.