Nieuws & Agenda

01 februari 2018

Toekenning samenwerking award voor afdeling Process & Energy en MIT

Het initiatief van de afdeling Process & Energy om intensief te gaan samenwerken met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) krijgt de zogenaamde Global Seed Funds Award toegekend van 30,000$.

29 januari 2018

Eefje Cuppen op Energeia.nl over conflicten rondom energieprojecten

Of het nu gaat om het Road-project in Rotterdam, de gaswinning in Groningen of de bouw van een windpark in Drentse Monden, rondom energieprojecten ontstaan vaak conflicten. Maar is dat eigenlijk erg, vraagt hoofddocent Eefje Cuppen van de TU Delft zich af. Bedrijven, overheden en burgers kunnen door zo’n meningsverschil juist leren hoe de toekomstige energievoorziening eruit zou moeten zien.

24 januari 2018

GROW programma uit de startblokken met een nieuwe installatiemethode van funderingspalen ’Gentle Driving of Piles’

Het eerste GROW-project, ‘Gentle Driving of Piles’, heeft van de RVO een subsidie toegekend gekregen van 2,7 miljoen euro. Dit projectconsortium wordt geleid door TU Delft en zal samen met de GROW-partners Boskalis, Deltares, DOT, Eneco, Sif, TNO, ECN, Shell, IHC, SHL en Van Oord een nieuwe installatie methode voor fundatiepalen voor wind turbines op zee ontwikkelen en testen.

23 januari 2018

Op zoek naar betere Li-ion batterijen en alternatieven

Er is veel te doen op het gebied van batterijen en energieopslag. Daarbij wordt de problematiek van stroomopslag vaak onderschat. Een gestage evolutie in de batterijenwereld is waarschijnlijker dan een revolutie. Het nieuwe batterijenlab van de TU Delft richt zich vooral op onderzoek naar mogelijke alternatieven voor de huidige standaardtechniek, de lithium-ion batterij.

17 januari 2018

Paulien Herder naar 3mE voor het E-Refinery initiatief

Professor Paulien Herder, hoogleraar Energy Systems bij de faculteit TBM en voorzitter van het Delft Energy Initiative, is sinds 1 januari 2018 deeltijd werkzaam bij de afdeling Process and Energy, van waaruit zij leiding geeft aan het E-Refinery initiatief. E-Refinery is een universiteit-breed initiatief van de TU Delft waarbij drie faculteiten (TNW, 3mE, TBM) hun krachten bundelen op het gebied van de electrificering van chemie en energie.