Nieuws & Agenda

18 april 2019

Esther Park Lee & Zofia Lukszo in Diverse media over waterstofauto

Waterstofauto’s kunnen als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem. De stilstaande waterstofauto kan de elektriciteit ook aan het stroomnet leveren en op deze wijze als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem.' Behalve de benodigde technologie vraagt dat onder meer ook om incentives voor autobezitters om daaraan mee te doen. Esther Park Lee onderzocht verschillende contractvormen hiervoor.

18 april 2019

Ruim 1 miljoen voor onderzoek naar belletjes onder stroom

NWO kent de TA (Technology Area) beurs van ruim 1 miljoen euro toe aan een team onderzoekers om de vorming van waterstofbelletjes, het transport van chemische stoffen nabij de belletjes, de elektrodes en de interactie tussen belletjes te onderzoeken. Grootschalige productie van waterstof is mogelijk door water d.m.v. elektrolyse te splitsen in waterstof en zuurstof. Er is echter nog onvoldoende begrip van de stromings- en transportverschijnselen nabij elektrodes, in het bijzonder rondom de gevormde waterstofbelletjes. Een beter begrip kan helpen om de efficiëntie te verhogen.

16 april 2019

Toekenning subsidie belangrijke stap naar emissieneutrale gasturbines

Het project ‘High Hydrogen Gas Turbine Retrofit’ heeft een belangrijke subsidie ontvangen van het Nederlands Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het project richt zich op het uitsluiten van koolstofemissies tijdens gebruik van gasturbines.

15 april 2019

Waterstofauto als stroombron in duurzaam energiesysteem

Waterstofauto’s kunnen als buffer fungeren in een duurzaam energiesysteem. Dit ‘Car as Power Plant’ is een concept van Professor Ad van Wijk van de TU Delft om geparkeerde brandstofcelauto's te gebruiken als elektriciteitscentrale.

10 april 2019

TU Delft publiceert visie op Climate Action

Het klimaat verandert en met dat gegeven moeten we iets doen. Wat de TU wil bijdragen staat in een stuk dat de universiteit vandaag online heeft gezet.