Masterclass 5 juni 2018

Autonomere auto’s – meer verkeersveiligheid?

Automatisering zorgt ervoor dat automobilisten steeds minder zelf hoeven te doen. Een van de doelen van toegenomen automatisering is dat het verkeer veiliger wordt. Maar is dit ook werkelijk zo? Welke gevolgen heeft de automatisering van voertuigen op het menselijk gedrag? En welke nieuwe veiligheidsproblemen ontstaan er? Welke recente kennis is er voor handen waar het verkeersveiligheidsbeleid gebruik van kan maken?

Twee experts uit de onderzoekswereld leiden en wijden ons in.

Dick de Waard is psycholoog en adjunct-hoogleraar Verkeerspsychologie en mobiliteitsbehoud aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij werkte als onderzoeker en docent bij het Verkeerskundig Studiecentrum, en later bij Psychologie.
Zijn belangrijkste interessegebied was en is het vaststellen van de mentale belasting van automobilisten, een onderwwerp waarop hij in 1996 promoveerde. In de afgelopen jaren heeft hij zich toegelegd op toegepast onderzoek op het gebied van weg- en luchttransport. De Waard doet onderzoek naar de detectie van verminderde rijvaardigheid, nieuwe transporttelematica en het gedrag van fietsers. Op dit moment richt hij zich met name op de gedragseffecten van adaptieve automatisering in en buiten het verkeer. Naast Europese projecten heeft hij ook landelijke projecten gecoördineerd en hier bijdragen aan geleverd, met name in opdracht van IenW. De Waard zal tijdens de masterclass vooral ingaan op de (on)verwachte effecten van automatisering voor het gedrag van automobilisten.

Marieke Martens is gedragswetenschapper en hoogleraar Intelligente Transport Systemen (ITS) en Human Factors aan de Universiteit Twente. Ze houdt zich bezig ondersteuning van bestuurders, Human Machine Interaction, coöperatieve systemen, rijsimulators, rijgedrag en verkeersveiligheid. Ze combineert haar hoogleraarschap met haar aanstelling bij TNO.
Na het afronden van haar universitaire opleiding in de cognitieve psychologie, begon Martens haar loopbaan bij TNO Human Factors in 1996. Binnen de afdeling Verkeersgedrag richt haar onderzoek zich op rijgedrag, verkeersveiligheid, wegontwerp, ondersteuningssystemen voor bestuurders en de mentale toestand van bestuurders (vermoeidheid, werkdruk, aandacht, verwachtingen). Ze promoveerde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam op de effecten van verwachtingen op visuele aandacht en beleving tijdens het autorijden. Ze was lid van verschillende CROW-werkgroepen en de PIARC-werkgroep over wegtunnels en menselijke factoren, en is ook lid van de adviesraad van het TRANSaid-project en het INTERACT-project. Tijdens de masterclass gaat Martens in op recente beleidsrelevante inzichten – mede in relatie tot nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals het steeds autonomer worden van auto’s.

Deze masterclass wordt georganiseerd door IenW/KIS en TU Delft. Vincent Marchau (TU Delft en Radboud Universiteit) is dagvoorzitter.

Door: Dick de Waard (RUG) en Marieke Martens (UT)
Datum: 5 juni 2018
Tijdstip: LET OP, 13.15-15.00 (inclusief koffie & thee, snack/lekkernij); inloop vanaf 13.00 uur
Locatie: Campus Den Haag, Turfmarkt 99, Den Haag, zaal 3.60


AANMELDEN

Marieke Martens (UT)
Dick de Waard (RUG)