News & Agenda

17 december 2020

Prijs voor paper over eerste katheter ter wereld die S-bochten in alle richtingen maakt

Een team van onderzoekers van de afdeling BioMechanical Engineering en de Bio-Inspired Technology Group (BITE) ontwikkelden de ‘4 DoF Steerable Sigma Catheter’; de eerste katheter ter wereld met een tip die S-bochten kan maken. Deze katheter wordt bestuurd met 2 joysticks en is ontwikkeld voor complexe interventies in het hart.

03 december 2020

Masterstudenten Technical Medicine aan de slag met Covid-19 cases

Dertig masterstudenten Technical Medicine bogen zich tijdens de ‘Covid Case Day’ over COVID-19 gerelateerde cases, aangedragen door diverse ziekenhuizen en zorginstellingen.

30 november 2020

3mE-onderzoekers partner in twee NWA-ORC consortia

Delftse onderzoekers gaan in negen consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. Faculteit 3mE neemt deel aan twee van deze consortia.

24 september 2020

Ajay Seth onvangt Chan Zuckerberg Grant voor Open Source Software

Onderzoeker Ajay Seth, onderzoeker bij de afdeling BioMechanical Engineering, ontvangt een subsidie van $190,000.00 van het Chan Zuckerberg Initiative DAF voor zijn onderzoek op het gebied van de ontwikkeling van Essential Open Source Software for Science.

29 juni 2020

Gerjo van Osch in diverse media

25 juni 2020

Klinisch Technoloog officieel geregistreerde zorgverlener

Goed nieuws voor de Technisch Geneeskundigen die in september als eerste afstuderen aan de gezamenlijk opleiding van TU Delft, Erasmus MC en LUMC. Zij kunnen de beschermde beroepstitel Klinisch Technoloog voeren en zich inschrijven in het BIG-register. Hiermee zijn ze een officieel geregistreerde zorgverlener met zelfstandige behandelbevoegdheden. Tevens voert de klinisch technoloog een poortfunctie uit en is daarmee bevoegd tot het registeren en declareren van zorgactiviteiten. Een mijlpaal in de positionering van dit nog jonge werkveld, vinden opleidingsdirecteuren Jaap Harlaar en Pleun Hermsen.

01 juni 2020

Amir Zadpoor in diverse media

Een projectteam van wetenschappers actief in de Medical Delta regio test de eerste prototypes van een beademingsapparaat dat volledig bestaat uit standaardonderdelen. Deze onderdelen zijn bijna overal ter wereld lokaal voorradig en kunnen door honderden fabrikanten worden gemaakt. Daardoor kan de beademingsmachine in veel gevallen lokaal worden geassembleerd. Het ontwerp hoopt daarmee in te kunnen spelen op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn ​​door een tekort aan specifieke onderdelen.

15 mei 2020

Bart van Trigt in diverse media

Bart van Trigt onderzoekt hoe je blessures kunt verminderen bij sporters, en dan met name bij honkbal- en tennisspelers.

14 april 2020

Mechanisch beademingsapparaat uit jaren ’60 inspireert Delftse ingenieurs

Een team van Delftse onderzoekers en studenten van BioMechanical Engineering lanceert vandaag een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren. Het team leende een beademingsapparaat uit de jaren ’60 van Rijksmuseum Boerhaave en gebruikten dat als inspiratie voor deze oplossing. Door het mechanische werkingsprincipe komt er geen elektronica aan te pas. Dit is een voordeel omdat de productie ervan niet afhankelijk is van de nu onzekere toevoer van onderdelen uit China.

14 april 2020

Wetenschappers ontwerpen beademingsapparaat gemaakt van standaardonderdelen

Amir Zadpoor en een team van wetenschappers van BioMechanical Engineering testen de eerste prototypes van een beademingsapparaat dat volledig bestaat uit standaardonderdelen. Deze onderdelen zijn bijna overal ter wereld lokaal voorradig en kunnen door honderden fabrikanten worden gemaakt. Daardoor kan de beademingsmachine in veel gevallen lokaal worden geassembleerd. Het ontwerp hoopt daarmee in te kunnen spelen op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn door een tekort aan specifieke onderdelen.