News & Agenda

14 april 2020

TU Delft werkt aan eenvoudige tool voor zuurstofsaturatiemeting bij COVID-patiënten

Arjo Loeve en zijn onderzoek collega’s binnen TU Delft BioMechanical Engineering werken samen met het Jeroen Bosch Ziekenhuis en Hogeschool Rotterdam aan een nieuwe pulse oximeter die eenvoudig en goedkoop te produceren is. De pulse oximeter is een cruciaal monitoring-instrument dat de hartslag en hoeveelheid zuurstof in het bloed meet bij de behandeling van COVID-19 patiënten. Het doel van het onderzoek is om het dreigende tekort van dit instrument tegen te gaan.

20 maart 2020

TU Delft werkt met Reinier de Graaf en VSM aan herbruikbare mondmaskers

In de strijd tegen het tekort aan mondmaskers ontwikkelden John van den Dobbelsteen en Tim Horeman, onderzoekers bij de afdeling Biomechanical Engineering, samen met labmanager Rob Luttjeboer een succesvolle manier om hergebruikte gesteriliseerde mondmaskers en mondmaskers van nieuwe materialen te kunnen testen.

10 februari 2020

Amir Zadpoor in C2W

Amir Zadpoor werkt aan een oplossing genaamd 4D-printing. Hij legt uit hoe het werkt: ‘We kweken eerst een platte laag weefsel uit stamcellen, dat zichzelf kan voorzien via diffusie. Pas als het weefsel een vaatsysteem ontwikkeld heeft, vouwen we het op tot een 3D-structuur. Je kweekt dus een vlak object tot een 3D-structuur gedurende een bepaalde tijd, vandaar ‘4D’ in de naam.'

12 december 2019

Heike Vallery hoogleraar Innovatieve Revalidatietechnologie EMC

Heike Vallery, professor Human motor augmentation, is benoemd tot honorair hoogleraar Innovatieve Revalidatietechnologie bij de afdeling Revalidatiegeneeskunde van het Erasmus MC. Deze benoeming markeert het belang van innovatieve revalidatietechnologie in de zorg en is een belangrijke mijlpaal voor de verbinding tussen techniek en geneeskunde.

10 oktober 2019

De Delftse aanpak van forensische techniek

Karel Terwel (CEG), Michiel Schuurman (AE) and Arjo Loeve (3ME) won a prestigious ICE Publishing Award for their joint work on ‘Improving reliability in forensic engineering: the Delft approach’.

18 juli 2019

Drie Veni’s voor faculteit 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week aan twaalf Delftse wetenschappers de Veni-beurzen van maximaal 250.000 euro toegekend. Binnen de faculteit 3mE zijn er maar liefst drie laureaten: Miguel Bessa (Materials Science and Engineering), Mark van de Ruit (Biomechatronics & Human-Machine Control) en Giulia Giordano (Delft Center for Systems and Control).

20 juni 2018

BME leidt onderzoek voor patiënten die na een beroerte evenwichtsproblemen ervaren

De afdeling BioMechanical Engineering is samen met het Radboudumc en twee industriepartners Motekforce Link BV en 2M Engineering het unieke onderzoek ‘Kleine evenwichtsproblemen na een lichte beroerte’ gestart.

06 juni 2018

Amir Zadpoor ontvangt Vidi

NWO kende deze maand aan vijf onderzoekers van de TU Delft een Vidi-beurs toe van 800.000 euro. Binnen de faculteit 3mE ontving Amir Zadpoor, professor Biomaterials & Tissue Biomechanics bij de afdeling BioMechanical Engineering de honorering

24 april 2018

Gerwin Smit genomineerd wetenschapstalent 2018

Dr. Ir. Gerwin Smit van Biomechanical Engineering, faculteit 3mE, TU Delft, is door de redactie van New Scientist genomineerd voor de verkiezing van het grootste wetenschappelijke talent uit Nederland en Vlaanderen. Stem op Gerwin Smit op: www.newscientist.nl/talent

11 april 2018

Een OK voor iedereen

Prof. dr. Jenny Dankelman, hoogleraar Biomechanical Engineering, ontving € 120.000 van het Universiteitsfonds Delft voor haar onderzoeksproject ‘Een OK voor iedereen; Let’s make surgery safer for everyone’.