De Delftse aanpak van forensische techniek

Nieuws - 10 oktober 2019 - Webredactie Communication

Karel Terwel (CiTG), Michiel Schuurman (LR) en Arjo Loeve (3mE) hebben een prestigieuze ICE Publishing Award gewonnen met het artikel ‘Improving reliability in forensic engineering: the Delft approach’. In het artikel beschrijven zij de drie hoofdelementen van de Delftse aanpak, die gebaseerd zijn op inzichten uit hun respectievelijke vakgebieden civiele techniek, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek en biomechanische techniek. Op 19 November 2019 begint voor de derde keer de MOOC ‘Forensic Engineering: Learning from Failures’. Deze MOOC is gebaseerd op de inzichten die zijn beschreven in het artikel over de Delftse aanpak.

Delftse aanpak

Aan de TU Delft wordt forensische techniek geïntegreerd benaderd in een aanpak die bestaat uit drie elementen: rekening houden met de verschillende fasen van een levenscyclus, storingen beschouwen als fenomeen met vele aspecten, en een gestandaardiseerde onderzoeksbenadering.

Erkende theorieën uit de literatuur worden gecombineerd met best practices bij forensisch onderzoek in de luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, civiele techniek en biomechanische techniek.

In het bekroonde artikel wordt de Delftse aanpak van forensisch onderzoek gepresenteerd en uitgelegd hoe hiermee een aantal veelvoorkomende valkuilen en vooroordelen in verschillende stadia van forensisch onderzoek kunnen worden ontweken. Terwel, Schuurman en Loeve willen met deze aanpak de betrouwbaarheid van forensisch onderzoek wereldwijd vergroten. Loeve: “Voor mij was het misschien wel de fijnste en vruchtbaarste samenwerking die ik tot nu toe bij de TU Delft heb meegemaakt. En bovenal de meest interdisciplinaire samenwerking.”

Schuurman, Loeve en Terwel bij de prijsuitreiking

MOOC Forensic Engineering

Sinds de start in 2017 heeft deze MOOC elk jaar tussen de drieduizend en vierduizend deelnemers gehad, met een relatief hoog percentage mensen dat ook voor een certificaat ging. Er waren deelnemers met zeer diverse achtergronden, variërend van middelbare scholieren en studenten die het als bijvak wilden doen, tot advocaten, forensisch onderzoekers, piloten, civiel ingenieurs, artsen en verpleegkundigen. De meesten van deze deelnemers willen vooral leren hoe ze storingen van technische systemen kunnen analyseren, om deze in de toekomst te voorkomen, of de systemen beter te kunnen repareren.

Loeve: “De MOOC was het resultaat van vele uren discussiëren over hoe de methode eruit zou moeten zien zodat deze onafhankelijk van het vakgebied kon worden toegepast. Daarna kwamen er nog vele uren filmen en opdrachten bedenken. Gelukkig hebben onze student-assistenten ons voortreffelijk geholpen.” De ontwikkeling van de MOOC werd ondersteund door de Extension School en het TU Delft Safety & Security Institute.

Uitzonderlijke kwaliteit

Elk jaar rijkt ICE Publishing prijzen uit voor de beste artikelen in hun tijdschriften. De bekroonde publicaties zijn door een deskundige jury gekozen om hun uitzonderlijke kwaliteit en hun waarde voor de civiele techniek, de bouwkunde en de materiaalwetenschap. Van de maar liefst vierduizend publicaties werd die van Terwel, Schuurman en Loeve tot een van de prijswinnaars uitverkoren.

Als bekroond artikel heeft de ICE (Institution of Civil Engineers) de publicatie voor openbaar gebruik beschikbaar gesteld. Het is in te zien op https://www.icevirtuallibrary.com/doi/10.1680/jfoen.18.00006.

De MOOC 2019 start op 19 november en is nu open voor inschrijving. Ga voor meer informatie naar de website van de MOOC: https://online-learning.tudelft.nl/courses/forensic-engineering-learning-from-failures/