52221 resultaten

17 september 2019

Een moleculaire brug verder

Elektronica op basis van moleculen kan in de toekomst nieuwe mogelijkheden opleveren voor de miniaturisering van circuits. TU Delft-onderzoekers zijn er, samen met partners uit Zwitserland (Empa), Israël en het Verenigd Koninkrijk in geslaagd om een cruciaal detail in de realisatie van dergelijke circuitelementen op te lossen: een moleculaire brug voor elektronen die bij kamertemperatuur mechanisch en elektronisch stabiel blijft. De resultaten zijn pasgeleden gepubliceerd in het tijdschrift "Nature Nanotechnology".

16 september 2019

Nederland internationaal centrum Quantumtechnologie

Uit handen van Robbert Dijkgraaf ontving staatssecretaris Mona Keijzer vanmiddag de Nationale Agenda Quantum Technologie.

12 september 2019

Sjoerd Stallinga en Bernd Rieger organiseren Single Molecule Localization Microscopy Symposium

Van 26 tot 28 augustus organiseerden Sjoerd Stallinga en Bernd Rieger van de afdeling Imaging Physics het 9e Single Molecule Localization Microscopy Symposium, een bijeenkomst voor wetenschappers die werkzaam zijn op het gebied van single-molecule superresolutiebeeldvorming.

12 september 2019

Teacher of the Year Gary Steele leert van zijn eigen colleges

Zijn aanstekelijk enthousiasme, duidelijkheid en goede voorbeelden zijn maar een paar van de redenen voor zijn uitverkiezing tot Teacher of the Year van TNW (TN/AP). Gary Steele is blij verrast. “Dit is mooie feedback. Het is belangrijk om te weten hoe studenten het onderwijs ervaren, zodat je de colleges steeds beter kunt maken.”

11 september 2019

Kabelbacteriën: levende stroomkabels met ongekende geleidbaarheid

Bacteriën die leven op elektriciteit en in staat zijn om stroom over lange afstanden door sterk geleidende kabels te sturen, net zoals hoe wij onze tv en koelkast van stroom voorzien... Het lijkt misschien moeilijk te geloven, maar dat is precies wat een team wetenschappers van de Universiteit Antwerpen (BE), de Technische Universiteit Delft (NL) en de Universiteit Hasselt (BE) recent heeft ontdekt. Bacteriën van wel een centimeter lang die leven op de zeebodem bevatten een geleidend vezelnetwerk dat te vergelijken is met de koperen kabels die wij gebruiken om elektriciteit te transporteren. De sterk geleidende vezels leiden mogelijk tot revolutionaire nieuwe materialen en technologieën.

10 september 2019

Norbert Kalb wint Steven Hoogendijk Prijs 2019

Afgelopen zaterdag, 7 september, heeft het Bataafsch Genootschap der Proefondervindelijke Wijsbegeerte Norbert Kalb de Stevin Hoogendijk Prijs 2019 toegekend. Met deze prijs beloont de vereniging de schrijver van het beste proefschrift van de TU Delft over een periode van twee jaar. Kalb werd tot winnaar verkozen vanwege zijn uitmuntende onderzoek naar quantumnetwerken op basis van zogeheten ‘stikstof-gat-centrum’ (NV-centrum) in diamant.

02 september 2019

ERC Starting Grant voor drie TNW-onderzoekers

Vijf onderzoekers van de TU Delft krijgen van de Europese Onderzoeksraad een ERC Starting Grant. Drie van deze onderzoekers werken bij de Faculteit Technische Natuurwetenschappen, de andere twee zijn aangesloten bij QuTech. De grants (1,5 miljoen euro voor een programma van vijf jaar) zijn bedoeld om wetenschappers te ondersteunen die nog aan het begin van hun carrière staan, maar onder begeleiding al uitstekend werk hebben geleverd.

21 augustus 2019

’s Werelds eerste datalinklaag-protocol quantumbrengt quantuminternet stap dichterbij

Onderzoekers QuTech realiseerden wereldprimeur op het gebied van quantuminternettechnologie.

25 juli 2019

ERC Proof of Concept-beurs voor Andrea Caviglia

Andrea Caviglia (Quantum Nanoscience), Associate Professor aan het Kavli Institute of Nanoscience, krijgt van de European Research Council een Proof of Concept-beurs. Hij is één van de zestig houders van ERC-grants die in aanmerking komen voor deze aanvullende financiering. Met het geld kan worden onderzocht wat het commerciële- of innovatiepotentieel van de resultaten van EU-gesubsidieerde onderzoek is.

18 juli 2019

Veni-subsidie voor vier onderzoekers TNW

De Nederlandse Onderzoeksraad (NWO) heeft een Veni-subsidie ter waarde van 250.000 euro toegekend aan twaalf veelbelovende jonge wetenschappers van de TU Delft, waarvan vier van de faculteit Technische Natuurwetenschappen. De beurs biedt de laureaten de mogelijkheid om gedurende een periode van drie jaar hun eigen ideeën verder uit te werken.