52096 resultaten

29 november 2018

Studenten TNW vallen in de prijzen

Het regent prijzen in november. Studenten van opleidingen van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen ontvingen deze maand verschillende soorten onderscheidingen. Een overzicht.

29 november 2018

ERC Consolidator grant voor Chirlmin Joo en Pouyan Boukany

Bij de TU Delft zijn dit jaar twee ERC Consolidator grants gevallen. Beide grants zijn binnengehaald door onderzoekers van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen. Dr. Pouyan Boukany van de afdeling Chemical Engineering wil beter begrijpen wanneer, hoe en waarom uitgezaaide tumorcellen loskomen van een tumor. Dr. Chirlmin Joo van de afdeling Bionanoscience wil een nieuw gene editing-instrument ontwikkelen op basis van een systeem dat in een bepaald micro-organisme te vinden is.

23 november 2018

Ontwerpvergunning en milieueffectrapportage ter inzage

Vanaf 22 november tot en met 2 januari 2019 liggen de ontwerpvergunning en het Milieueffectrapport (MER) voor een koude neutronenbron naast de kern van de onderzoeksreactor voor inspraak ter inzage.

23 november 2018

Anton Akhmerov treedt toe tot De Jonge Akademie

De Koninklijke Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft Dr. Anton Akhmerov van de afdeling Quantum Nanoscience geselecteerd als nieuw lid van de Jonge Akademie. Hij is één van de in totaal tien nieuwe leden, die allen een brede belangstelling hebben voor de wetenschapsbeoefening, wetenschapsbeleid en wetenschapscommunicatie.

22 november 2018

Opinie: Duurzame biomassa is juist een heel goed idee

Biomassa is onontbeerlijk om de klimaatdoelen te halen, schrijven Patricia Ossewijer en vier andere wetenschappers.

21 november 2018

Hyun Youk geselecteerd als EMBO Young Investigator

De European Molecular Biology Organization (EMBO) heeft Hyun Youk en 25 andere life science onderzoekers binnen hun eerste vier jaar geselecteerd als groepsleiders om EMBO Young Investigators te worden. Youk sluit zich aan bij een actief netwerk van 102 huidige en 314 vroegere Young Investigators en krijgt van EMBO ondersteuning bij de oprichting van zijn eerste onafhankelijke lab.

15 november 2018

Marie-Eve Aubin-Tam en Monique van der Veen awarded NWO Athena Prize 2018

Dr Marie-Eve Aubin-Tam and Dr Monique van der Veen, both of the faculty of Applied Sciences at the TU Delft, will receive the NWO Athena Prize 2018 at the CHAINS chemistry conference on 4 December.

08 november 2018

TNW penvoerder van twee grote nieuwe publiek-private onderzoeksprogramma’s

NWO heeft bekendgemaakt welke nieuwe onderzoeksprogramma’s van start mogen gaan in het zogeheten ‘Perspectief voor de Topsectoren’-programma. In totaal krijgen zes publiek-private programma’s 28 miljoen euro. Dat bedrag bestaat uit NWO-financiering (19 miljoen), plus investeringen van betrokken bedrijven en organisaties (9 miljoen). TNW is betrokken bij drie programma’s, bij twee daarvan als penvoerder.

29 oktober 2018

EU kent QuTech-consortium tien miljoen euro toe voor versnelde ontwikkeling quantuminternet

Vandaag kondigde de Europese Commissie aan dat haar Quantum Flagship Programme tien miljoen euro zal bijdragen aan de ontwikkeling van een blauwdruk voor een toekomstig quantuminternet.

29 oktober 2018

Delfts studententeam ontwikkelt gendopingdetectiemethode en wint prijzen in wereldwijde Synthetische Biologie competitie

Studenten van de TU Delft hebben een methode bedacht en ontwikkeld om gendoping te detecteren. Met deze methode, die de naam ADOPE (Advanced Detection of Performance Enhancement) draagt, kan in de toekomst het misbruik van gentherapie in de sport worden tegengegaan. De studenten van het Delftse iGEM-team willen met dit project het belang van veilig gebruik van synthetische biologie onderstrepen. Ze presenteerden hun idee afgelopen week in Boston tijdens de International Genetically Engineered Machine (iGEM) wedstrijd en sleepten prijzen in de wacht voor hun nieuwe toepassing en product ontwerp.