Mechanisch beademingsapparaat uit jaren ’60 inspireert Delftse ingenieurs

Nieuws - 14 april 2020 - Webredactie 3mE

Een team van Delftse onderzoekers en studenten van BioMechanical Engineering lanceert vandaag een nieuw type beademingsapparaat dat zuiver mechanisch is en dat je eenvoudig zelf zou kunnen bouwen en repareren. Het team leende een beademingsapparaat uit de jaren ’60 van Rijksmuseum Boerhaave en gebruikten dat als inspiratie voor deze oplossing. Door het mechanische werkingsprincipe komt er geen elektronica aan te pas. Dit is een voordeel omdat de productie ervan niet afhankelijk is van de nu onzekere toevoer van onderdelen uit China.

Het zestig jaar oude collectiestuk hebben de onderzoekers weer aan de praat gekregen en onderdeel voor onderdeel uit elkaar gehaald om op ideeën te komen. Het apparaat bleek zo ingenieus in elkaar te zitten, dat ze het als basis voor hun plannen hebben gebruikt. Hiermee werden wel museale regels geschonden, want objecten in de collectie mogen normaliter niet worden aangezet of uit elkaar worden gehaald. Voor dit doel maakte het museum een uitzondering.

"Het is fantastisch dat deze nieuwe generatie uitvinders geïnspireerd is door oplossingen uit het verleden. Dit bewijst dat onze museale collectie van onschatbare waarde is voor het dagelijks leven. Bovendien sluit het naadloos aan bij wat we zijn: een platform voor de toekomst.", aldus Amito Haarhuis, directeur van Rijksmuseum Boerhaave.

Air for All

Project Inspiration is onderdeel van Air for All, een overkoepelend initiatief van de TU Delft dat bestaat uit drie projecten. Het eerste project betreft ‘OperationAIR’ waarbij een studententeam binnen enkele weken een werkend prototype, de AIRone,  ontwikkelde van een versimpeld en relatief makkelijk op schaalbaar beademingsapparaat dat als noodoplossing kan dienen wanneer de reguliere beademingsapparatuur niet meer voorradig is. Het tweede project is van onderzoeker Amir Zadpoor die de eerste prototypes test van een beademingsapparaat dat volledig bestaat uit standaardonderdelen. Dit ontwerp hoopt daarmee in te kunnen spelen op de vraag naar beademingsapparatuur en de logistieke problemen die er zijn ​​door een tekort aan specifieke onderdelen.

Project Inspiration

Het onderzoeksteam heeft een toepasselijke naam gekozen: Project Inspiration. Hun belangrijkste focus was om een mechanisch beademingsapparaat te maken op basis van goede beschikbaarheid van onderdelen. Dit apparaat is dus door iedereen eenvoudig te bouwen én te repareren, ook in minder ontwikkelde landen. Project Inspiration wordt al benaderd door diverse landen, zoals Guatemala, waar grote vraag is naar dergelijke praktische oplossingen. De studenten checken momenteel de technische specificaties op beschikbaarheid van onderdelen in die landen.

“In het originele apparaat is de luchtbevochtiger gemaakt van een snelkookpan, de versnellingsbak van een fietsnaaf. Het lijkt onlogisch om deze onderdelen in een medisch apparaat te zetten, maar het is bij nader inzien super slim. Deze onderdelen zijn  zeer betrouwbaar en ruimschoots voorradig.”, zegt Gerwin Smit, assistent-professor aan de TU Delft die Project Inspiration leidt.

De drukcurves die het apparaat oplevert en het bijbehorende monitoringsystem luisteren zeer nauw om te kunnen voldoen aan de medische ondersteuning. Hulp van andere studierichtingen werd ingeroepen om de curves te optimaliseren. De fietsnaven werden voor dat doel vervangen door een instelbare motorregeling. Daarnaast gaf medisch personeel van het Erasmus Mc regelmatig input om het apparaat in de medische praktijk goed te laten functioneren. Het prototype dat nu ontwikkeld is, is aangemeld voor medische certificering. Hopelijk komt het in aanmerking voor de zogenoemde noodprocedure, waardoor de uitslag binnen 2 à 3 weken bekend is. Een volgende stap van het team is het werven van fondsen en van bedrijven die het apparaat gaan produceren.

Tentoonstelling ‘Besmet!’

Koning Willem Alexander zou woensdag 15 april de tentoonstelling 'Besmet!' openen in Rijksmuseum Boerhaave; een tentoonstelling over de uitbraak van besmettelijke ziekten door de eeuwen heen. De medische collectie van Rijksmuseum Boerhaave omvat vijf eeuwen geneeskundige geschiedenis. Het museum benut de tijdelijke sluiting om de tentoonstelling aan te vullen met verhalen en objecten die deze huidige coronaperiode weerspiegelen. Het verhaal van de studenten van Project Inspiration en hun slimme oplossing gaat ook onderdeel uitmaken van de nieuwe tentoonstelling 'Besmet!'.

Lees op de website van Rijksmuseum Boerhaave: Museaal beademingsapparaat van snelkookpan en fietsnaaf inspireert studenten
Voor meer informatie ga naar www.projectinspiration.nl

Wetenschapsvoorlichter TU Delft
Carola Poleij