Klinisch Technoloog in spé overhandigt ‘zelfportret’ aan Theun Baller

Nieuws - 12 juli 2021 - Webredactie 3mE

Een interview in het wetenschapskatern van het NRC met Boy Koot, Klinisch Technoloog bij het Erasmus MC, ondernemer en hoogleraar. Datum; 6 oktober 2036. Dit is hoe bachelor student Klinische Technologie, Boy Koot zijn ‘zelfportret’ opzette voor het vak academische vaardigheden. In het interview schetst hij zijn veelbelovende toekomst als klinisch technoloog waarbij hij niet alleen zijn vak uitoefent maar tevens zorginstellingen voorziet van advies over technologische zorginnovaties. Met zijn verrassende insteek mocht Boy Koot zijn zelfportret overhandigen aan decaan Theun Baller, die de beeltenis een jaar lang op zijn kamer zal plaatsen.

Boy Koot: “Ik vond het heel bijzonder om mijn zelfportret te overhandigen aan Theun Baller en hem persoonlijk te ontmoeten. Stiekem was dit een hele mooie afsluiting van een lastig Corona jaar. Ook heeft het zelfportret mij aan het denken gezet waar ik heen wil met mijn studie. Eerst wilde ik hoogleraar worden, maar het lijkt me ook leuk advies te geven aan artsen over technologie in de zorg.”

Integriteitsceremonie

De opleiding Klinische Technologie is een gezamenlijke opleiding van het LUMC, het Erasmus MC en de TU Delft. Het maken van de zelfportretten is een onderdeel van het eerstejaars ethiek vak dat gevolgd wordt door eerstejaarsstudenten Klinische Technologie en Geneeskunde van het Erasmus MC. Voor het zelfportret beantwoordden de studenten vragen als ‘ Hoe zie jij jezelf later als Klinisch Technoloog of arts?’, ‘Wat voor rol speelt ethiek in jouw vak en wat geef je de toekomstige generatie mee?’. De zelfportretten kwamen vervolgens aan bod tijdens de integriteitsceremonie. Tijdens deze ceremonie leggen de studenten Klinische Technologie samen met de eerstejaars geneeskundestudenten van het Erasmus MC de bachelor verklaring af; de opleidingen en de student verklaren dat de student mag rekenen op een goede opleiding en hij/zij belooft van zijn/haar kant zich behulpzaam, samenwerkend, eerlijk, respectvol en zorgvuldig op te stellen.

Theun Baller: “De integriteitsceremonie is een mooie start van de studie Klinische Technologie, waarbij het belang van de studie benadrukt wordt. Ik vind het fantastisch om te zien hoe het stuk integriteit uitgedragen wordt door de studenten en ben aangenaam verrast door het mooie zelfportret van Boy. Het staat symbool voor de toekomstvisie van klinische technologie”.

Lees het zelfportret van Boy Koot “Klinisch technoloog in beeld” (PDF)