Kamel Hooman benoemd tot hoogleraar Heat Transformation Technology

Nieuws - 10 mei 2022 - Webredactie 3mE

Kamel Hooman is per 1 april 2022 benoemd tot hoogleraar Heat Transformation Technology bij de afdeling Process & Energy van de faculteit 3mE. Hooman heeft een brede expertise op het gebied van fluid mechanics en heat transfer. Zijn onderzoek richt zich zowel op de fundamentele als toegepaste aspecten van warmtetransformatie en de conversie van hernieuwbare energie. Kamel combineert theoretische, cijfermatige en experimentele technieken met als doel het aandeel van hernieuwbare energie te vergroten en de efficiëntie van conventionele systemen te verbeteren.

Kamel Hooman studeerde af aan de University of Queensland met een onderscheiding van de decaan en heeft ruime ervaring in de Mechanical -en Energy Engineering industrie. In 2019 werd hij Australia's Research Field Leader in Thermal Sciences. Hij ontving internationale bekendheid voor zijn verdiensten als directeur van het Queensland Geothermal Energy Centre of Excellence. In 2015 deed hij daar baanbrekend onderzoek naar waterstof brandstofcellen, superkritische warmtewisselaars, windenergie op kleine schaal en thermische zonnesystemen waarmee hij het centrum doorontwikkelde naar het Renewable Energy Conversion Centre of Excellence. Hij hecht veel waarde aan het onderwijzen van de nieuwe generatie ingenieurs en tevens het publiek. Kamel schreef het Heat Exchanger Design Handbook (Begell House) en is co-auteur van het International Journal of Heat and Mass Transfer. Daarnaast schreef hij de twee boeken Convective heat transfer in porous media and Solid-Liquid Thermal Energy Storage: Modeling and Applications, beide gepubliceerd door CRC Press.

Kamel Hooman: "At the Renewable Energy Conversion Centre of Excellence in Queensland, I oversaw the work at the system and component level. Our research led to the full-scale demonstration of technologies such as a 20-metre-tall natural draft dry cooling tower and a 30 kW ground source heat pump. I take pride in mentoring young academics and practicing engineers to help them unleash their potentials and develop their careers. Furthermore, I see great value in educating the public and preparing the next generation for the challenges that lie ahead of us."