ESA selecteert Harmony als Earth Explorer flagship missie

Nieuws - 29 september 2022 - Webredactie

Na jaren van diepgaande wetenschappelijke en technische studies hebben de ESA-lidstaten Harmony formeel geselecteerd als de 10e Earth Explorer missie, die in 2029 zou moeten worden gelanceerd. De Harmony missie werd in 2018 voorgesteld door een internationaal wetenschappelijk team onder leiding van Dr. Paco López Dekker. Earth Explorer (EE)-missies houden zich bezig met vragen die rechtstreeks verband houden met onderzoek naar klimaatverandering en andere maatschappelijk relevante kwesties.

Deze unieke satellietmissie zal een schat aan nieuwe informatie opleveren over onze oceanen, wereldwijde ijsmassa’s, en processen gerelateerd aan aardbevingen en vulkanen en levert zo een belangrijke bijdragen aan klimaatonderzoek en risicomonitoring.

Light dispersion and refraction concept. Light shining through triangular glass prism. 3D rendered illustration.

Oceaan

Boven de oceaan zal Harmony data leveren die ons inzicht in de bovenste oceaan en in de interacties tussen de lagere atmosfeer en het oceaanoppervlak zullen verbeteren. Voor het eerst zullen grootschalige, in hoge resolutie uitgevoerde, gelijktijdige metingen beschikbaar zijn van wind, golven, oppervlaktestromingen, ruimtelijke variabiliteit van de temperatuur van het zeeoppervlak en wolkenbewegingen.

Land

Boven land zal Harmony data leveren om kleine verschuivingen van het landoppervlak te schatten, bijvoorbeeld verschuivingen die leiden tot of het gevolg zijn van aardbevingen en vulkanische activiteit. Zo draagt Harmony bij aan de beoordeling van geologische risico's boven geologisch actieve gebieden. Het zal ook nieuwe informatie opleveren om de vervorming en de stromingsdynamiek van gletsjers te bestuderen, voor een beter begrip van de invloed van het verlies van ijsmassa op de  zeespiegelstijging.

Paco López-Dekker

De hoofdonderzoeker van Harmony, Paco López-Dekker, van de Technische Universiteit Delft in Nederland legt verder uit: "Harmony zal bijvoorbeeld worden gebruikt om de processen te kwantificeren die de uitwisseling van momentum, warmte en vocht tussen het oceaanoppervlak en de lucht daarboven reguleren. Deze uitwisselingen sturen processen in de lagere atmosfeer aan, en hebben hierdoor grote invloed op weerpatronen en op ons klimaat. Het zal ook worden gebruikt om de vervorming en de stromingsdynamiek aan de snel veranderende randen van de ijskappen te bestuderen voor een beter begrip van de zeespiegelstijging. Bovendien zal Harmony de beweging van berggletsjers observeren, die essentieel zijn voor de zoetwatervoorziening van honderden miljoenen mensen. Ten slotte zal Harmony worden gebruikt om kleine verschuivingen van het landoppervlak te meten, zoals die welke verband houden met aardbevingen en vulkanische activiteit, en zo bijdragen tot risicomonitoring."

ESA verwacht de Harmony satellieten in in 2029 te lanceren. Tot die tijd, terwijl de Europese industrie de satellieten ontwerpt en bouwt, zal een steeds groter wordend internationaal wetenschappelijk team de retrieval-algoritmen ontwikkelen, deze testen met gegevens uit veldcampagnes en werken aan de validatie- en kalibratieconcepten. De TU Delft, en met name de afdeling Geoscience and Remote Sensing, zal bij deze ontwikkelingen een sleutelrol spelen.

Meer informatie in het persbericht van de European Space Agency

Paco López-Dekker