Phd. Malvika Dixit wint prestigieuze award met onderzoek naar inclusieve mobiliteit

Nieuws - 23 mei 2022 - Webredactie

Vrijdag 20 mei heeft Phd. Malvika Dixit (afdeling Transport & Planning) de Young Researcher of the Year Award 2022 in ontvangst genomen. De uitreiking vond plaats tijdens het Internationaal Transport Forum (ITF) in Leipzig. Dit jaar stond inclusieve mobiliteit centraal, een thema wat steeds meer aandacht behoeft in relatie tot veel onderwerpen, zoals bereikbaarheid, toegankelijkheid, gender, en inkomen. Samen met een team van de TU Delft deed Malvika onderzoek in Amsterdam naar hoe de afgelegde afstand en de betaalde tarieven in het openbaar vervoer van invloed kunnen zijn op het inkomen.

Young Tae Kim (Secretary-General, ITF) presents Young Researcher Award winner Malvika Dixit (PhD Researcher, TU Delft) with her award at the Third Plenary "Inclusive planning and design for healthier cities" at the International Transport Forum’s 2022 Summit on “Transport for Inclusive Societies” in Leipzig, Germany, on 20 May 2022.

Fundamenteel verband tussen inkomen, omwegen en routes

Tijdens het onderzoek is gekeken naar de impact van omwegen - of netwerkomleidingen - op de manier waarop mensen openbaarvervoerroutes kiezen, en de potentiële relevantie van omwegen op het vermogen van de reiziger. Zij onderzocht de verschillen in reistijden en tarieven die door verschillende reizigers in het netwerk worden betaald als gevolg van omwegen. Malvika ontdekte dat meer omwegen betekent dat gebruikers een langere vervoersafstand afleggen voor dezelfde afstand hemelsbreed. Dit leidt tot langere reistijden en hogere tarieven, wanneer deze worden berekend op basis van de afgelegde afstand.

De studie legde een fundamenteel verband tussen inkomen en routes: gebruikers van het openbaar vervoer in de overwegend hogere inkomensgebieden hebben meer rechtstreekse routes, wat kortere afstanden en dus lagere tarieven betekent. Deze effecten samen vergroten het inkomensverschil tussen de gebieden met lagere en hogere inkomens. De resultaten benadrukken de rol van het ontwerp van een openbaarvervoernetwerk voor kansengelijkheid en het belang om bij de planning van routes en tarieven rekening te houden met inkomens van reizigers.

Resultaten bruikbaar voor praktijk en beleidsmakers

Malvika Dixit: "Ik ben zeer geïnteresseerd in het werken aan vraagstukken die een maatschappelijke impact hebben. Het winnen van deze Award is een enorme motivatie om onderzoek te blijven doen dat het relevant is voor de maatschappij in het algemeen. Zo'n prestigieuze Award zal ook zorgen voor zichtbaarheid en aandacht voor dit werk specifiek gericht op de praktijk en beleidsmakers, zodat het door meer mensen kan worden gebruikt!" Malvika, verbonden aan het Smart Public Transport Lab, rondt na de zomer haar werk aan de TU Delft af. Het onderzoek wordt binnen het lab voortgezet.

Open science paper

De paper Examining circuity of urban transit networks from an equity perspective van Malvika Dixit, Subeh Chowdhury, Oded Cats, Ties Brands, Niels van Oort, Serge Hoogendoorn is gratis te downloaden.

Lees het volledige persbericht van ITF en bekijk de video met reactie van Malvika.

Partners in het onderzoek

Gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam, GVB en AMS Institute

ITF Award

Sinds 2008 eert de ITF Young Researcher Award jonge wetenschappers onder 35 jaar voor onderzoek dat een gedegen vervoersbeleid ondersteunt. Aan de prijs is een bedrag van 5.000 euro verbonden.