Leermeesterprijs 2023 voor Just Herder

Nieuws - 03 juli 2023 - Webredactie 3mE

De leermeesterprijs 2023 is toegekend aan prof. dr. ir. Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, onder meer vanwege zijn uitzonderlijke talent om complexe concepten inzichtelijk te maken en voor zijn bijzondere rol als mentor en rolmodel voor studenten en promovendi in binnen en buitenland.

De Leermeesterprijs is een loopbaanprijs die jaarlijks, op basis van nominaties vanuit de acht faculteiten, wordt toegekend aan één TU Delft-hoogleraar die excelleert in zowel onderzoek als onderwijs. De jury kijkt onder meer naar de impact van kandidaten op de loopbaan van hun studenten en promovendi.

Maandag 3 juli kwam Jack Pronk, voorzitter van de jury, naar onze faculteit en maakte bekend dat Just Herder, hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics, dit jaar de Leermeesterprijs ontvangt. In het juryrapport omschrijven collega’s, studenten en alumni Just Herder als visionair wetenschapper en een inspirerende docent met een uitzonderlijk talent om complexe concepten inzichtelijk te maken, of het nou een college Compliant Mechanisms of een kindercollege betreft. De jury heeft ook grote waardering voor zijn actieve rol als inspirator en ondersteuner van een fors aantal succesvolle nieuwe bedrijven.

Studenten geven mij elke dag energie.

Just Herder

Studenten noemen Just Herder toegewijd en benaderbaar. Het was een idee van Just Herder om een whatsapp groep te maken waar ook de docent zelf in zit. Studenten kunnen zo heel direct en op een laagdrempelige manier met elkaar en met de docenten vragen, feedback en informatie uitwisselen, vóór, tijdens en na het college. Dat idee hebben veel docenten overgenomen.

Een student-assistent van Just Herder vindt de prijs “absoluut verdiend”. “Ik zie hoe druk zijn schema is en toch maakt hij altijd tijd wanneer dat nodig is. Niet even een kwartier, maar een uur”.

Just Herder is benaderbaar en toegewijd.

studenten 3mE

“Ik voel me bevoorrecht met zo een begeleider” zegt een promovendus van Just Herder. “Hij beschikt over sterke soft skills en is zeer empathisch, dat maakt het een genot om met hem te werken. Hij is niet alleen geïnteresseerd in de voortgang, hij is oprecht betrokken, bij de persoon en bij het onderwerp”

Fred van Keulen, decaan 3mE: “Just Herder is zeer betrokken, zowel bij onderzoek als bij onderwijs en combineert de liefde voor die twee als geen ander. Ik ben zeer trots op Just en op het hoge niveau van het onderwijs aan onze faculteit”.

In september wordt de prijs officieel uitgereikt en bij die gelegenheid zal ook een langere considerans van de jury gedeeld worden.