“Verdien je ook geld als je Professor bent?”

Nieuws - 17 januari 2023 - Webredactie 3mE

Tijdens Meet the Professor bezochten vier 3mE hoogleraren verschillende Delftse basisscholen. In toga staan zij voor de groepen 7 en 8 en verzorgen zij een gastles. De toga is toch wel iets wat vragen oproept bij de kinderen. “Wat heeft u aan?, waarom draagt u dat?, heeft u dat altijd die jurk aan?” Een leerling ziet Paul Breedveld in de gang met zijn wapperende toga en vraagt; “bent u een tovenaar?”.

Paul Breedveld (hoogleraar Medical Instruments & Bio-Inspired Technology) ging naar Maurice Maeterlinckschool voor speciaal onderwijs. Paul is opgegroeid in de tijd dat ruimtevaart populair was. Hij vertelde hoe hij als klein jongetje in drie dingen geïnteresseerd was: het menselijk lichaam, techniek en tekenen. Hij heeft toch voor techniek gekozen als studie en ontwerpt nu medische apparatuur. Hij laat tangetjes en slangetjes zien die alle kanten op kunnen bewegen. “Dat is vet” roepen de leerlingen.

Dat is vet!

Leerlingen Maurice Maeterlinckschool

Dokter Bibber

“Opereren door een brievenbus” en wat voor medische instrumenten je hiervoor nodig hebt, dat is wat Jenny Dankelman (hoogleraar Medical Instruments & Bio-Inspired Technology) de kinderen onder andere heeft verteld tijdens haar gastles op de Bernadette Mariaschool. De kinderen gingen zelf ook aan de slag met een potlood dat door een moertje heen moest, een andere leerling moest het moertje vast houden en dan een huisje tekenen. Dit bleek veel lastiger dan gedacht. Zo voelt het om door een klein gaatje te moeten opereren, legt Jenny uit.

Just Herder: “ Het is mooi om te zien hoe snel kinderen in 10 minuten al zoveel verschillende ideeën bedenken”. Just (hoogleraar Interactive Mechanisms and Mechatronics) vertelde over robots in de zorg, in het bijzonder hulpmiddelen ter compensatie van spierzwakte. Hij liet diverse typen zien en daarna mochten de kinderen een opdracht bedenken, dat werd voetballen in een rolstoel als je zelf geen kracht hebt om tegen de bal te schoppen. De kinderen bedachten in groepjes oplossingen: een hefboom stelsel om met de hand een soort kunstbeen tegen de bal te laten schoppen; een elektrisch of zelfs magnetisch systeem waarmee dat via een knop kan; iets dergelijks maar dat het verzwakte been beweegt zodat je voelt of je de bal raakt; gewoon een bumper waarmee je hard tegen de bal aan kan rijden, etc.

Een leerling wilde eigenlijk wel weten hoelang Just gestudeerd heeft: nou, eerst studie, dan promotie, postdoc, ongeveer 10 jaar. “Sohey, dat is mijn hele leven!” roept de leerling.

Het is mooi om te zien hoe snel kinderen in 10 minuten al zoveel verschillende ideeën bedenken.

Just Herder

Wiebren de Jong (hoogleraar Large-Scale Energy Storage) gaf een gastles aan groep 8 van de DSV basisschool. De leerlingen hebben gewerkt aan oplossingen voor een huis dat aardgasvrij gemaakt moest worden. Daar hebben ze in groepjes aan gewerkt en kwamen met leuke oplossingen: kleine windmolens, zonnepanelen, een waterrad, een warmtepomp, de elektrische auto inzetten, gras op het dak (in het laatste geval om CO2 uit de lucht te halen).

Op de vraag van de juf van groep 8 of er misschien iemand later ook professor wil worden komt weinig antwoord. Tien jaar studeren is best een lange tijd…