Studenten maken Rotterdam overstromingsbestendig tijdens hackathon

Nieuws - 22 januari 2024 - Webredactie

De 182e Dies Natalis van de TU Delft stond in het teken van het thema "Redesigning Deltas", om te benadrukken dat we onze aanpak moeten herzien om delta's over de hele wereld in de toekomst veilig en leefbaar te houden.

In aanloop daarnaartoe vond de er een hackathon plaats, waarbij studenten van uiteenlopende disciplines werden uitgedaagd hun handen ineen te slaan. Op 9 januari bundelden zij hun krachten en gingen de uitdaging aan: Crafting flood resilience in the Rotterdam region. Studenten gingen ontzettend enthousiast aan de slag en ervaarden zo hoe het is om multidisciplinair naar zo’n complex vraagstuk te kijken. "Het lijkt een heel eenvoudig probleem, maar er zijn zoveel partijen bij betrokken", zegt een van de deelnemers.

Supervisors en illustratoren begeleidden het gehele proces en de studenten kwamen met heel uitlopende ideeën. Moeten we Gouda opgeven? Een vispassage creëren? Of een onderwaterkooi maken langs de Noordzeekust om energie van golven te verminderen? “Sommige teamgenoten hadden briljante ideeën, waar ik nooit aan heb gedacht", vertelt een andere deelnemer.

Bekijk hier de zes geïllustreerde resultaten.

Aftermovie Student hackathon: Crafting Flood Resilience in the Rotterdam Region