Sizzling Summer of Space - een publieksprogramma voor jong en oud

05 juni 2018 00:00 t/m 24 augustus 2018 00:00 - Locatie: Delft, Den Haag, Leiden en Noordwijk - Door: Sizzling Summer of Space, TU Delft | Zet in mijn agenda

Deze zomer worden in Zuid-Holland tientallen evenementen georganiseerd met de ruimte als thema. Ruimtevaartprovincie Zuid-Holland roept de zomer in Delft, Den Haag, Leiden en Noordwijk daarom uit tot 'Sizzling Summer of Space'. Van april tot en met augustus is er in die steden van alles te beleven rondom ruimtevaart. Voor jong en oud, van leek tot expert: iedereen is welkom!

Onder de noemer 'Sizzling Summer of Space' (Zinderende ruimtevaartzomer) organiseren Netherlands Space Office (NSO), TU Delft, Universiteit Leiden en ESA, samen met de Nederlandse ruimtevaartsector en de steden Noordwijk, Leiden, Delft en Den Haag een publieksprogramma vol zinderende ruimtevaartactiviteiten voor jong en oud.

Het publieksprogramma vindt parallel plaats aan de zomerschool van de beroemde International Space University (ISU/SSP2018). De deelnemers aan het Space Studies Program 2018 zijn jonge ruimtevaartprofessionals en master- en PhD studenten uit 25 tot 30 landen.

Robotics Competition met astronaut André Kuipers in het Science Centre Delft
Veel lezingen en evenementen die de ISU-deelnemers buiten hun colleges volgen, zijn toegankelijk voor een breder publiek, zoals het Astronautenpanel op 2 juli in SpaceExpo in Noordwijk, de finale op 14 juli van de ISU Robotics Competition met astronaut André Kuipers in het Science Centre Delft en de rakettenlancering op 21 juli in Noordwijk (door ISU-deelnemers samen met kinderen).

Een greep uit het programma:

Het publieksprogramma wordt regelmatig aangevuld en gepubliceerd op de onderstaande website. Hou deze website dus in de gaten: sizzlingsummerofspace.nl

Unlimited Space Film Festival -  Filmhuis Lumen Delft

Het programma opent op 5 juni 19:30u met een vertoning van de prachtig gerestaureerde Tsjechoslowaakse sf-klassieker Ikarie XB 1 (1963), een film die zeker visueel van grote invloed is geweest op zijn opvolgers. Alien (1979) brengt behalve klassieke ruimtehorror ook interessante morele en ethische kwesties, net als Moon (2009). Gravity (2013) waarschuwt voor de risico’s van los rondvliegend ruimteschroot en geeft daarnaast, net als het pseudo-found footage-ruimtereisverslag Europa Report (2013), een behoorlijk realistisch/wetenschappelijk beeld van leven en reizen in de ruimte. Meer fantasy, maar ook wetenschappelijk onderbouwd is Interstellar (2014), en het programma wordt afgesloten met een documentaire terugblik op de eerste stappen in de richting van de commerciële ruimtevaart, Orphans of Apollo (2008).

Net als vorig jaar zal iedere film worden ingeleid door een wetenschapper van de TU Delft, die zal ingaan op de film in relatie tot zijn of haar vakgebied.

Voor meer info & kaartjes: Filmhuis Lumen

• Di   5 juni 19:30 - IKARIE XB 1 -  inleiding door Ir. Barry Zandbergen