Tentoonstelling: Rise of a Campus | 1 dec t/m 5 aug 2018

05 augustus 2018 08:00 t/m 22:00 - Locatie: Aula van de TU Delft - Door: Academisch Erfgoed van de TU Delft Library | Zet in mijn agenda

In de Aula van de TU Delft opent op 1 december de tentoonstelling Rise of a Campus. Aan de hand van oude kaarten, archiefmateriaal, instrumenten, foto’s en filmbeelden wordt getoond hoe de universiteitscampus is geworden tot wat hij nu is. De tentoonstelling is een samenwerking tussen de TU Delft Library en de Faculteit Bouwkunde.

De campus van de TU Delft heeft een lange ontwikkeling doorgemaakt. Wat eind negentiende eeuw begon met de eerste gebouwen aan de zuidkant van de stad, groeide uit tot de eerste échte universiteitscampus van Nederland. Al snel na de oorlog werden door stadsplanners en architecten de eerste ideeën op papier gezet voor de grootschalige nieuwbouwprojecten die in de Wippolder zouden verrijzen. De campus werd gebaseerd op een visgraatmodel, waarbij haaks op een centrale hoofdweg aan iedere afdeling een eigen ‘paviljoen' werd toegekend. Besloten werd om de mensa, de bibliotheek en de aula nog in de binnenstad van Delft te houden. Deze werden pas later naar de campus verplaatst.

In de tweede helft van de twintigste eeuw maakte de campus een aantal ontwikkelingen door. De stormachtige groei van de universiteit na de oorlog zette ook in de jaren zestig en zeventig door, maar vanaf de jaren tachtig groeide ook de kritiek op de campus. Er werd besloten om te investeren in de levendigheid: de campus moest compacter, aantrekkelijker en gevarieerder worden. Bovendien was een aantal oude gebouwen overbodig geworden, onder andere doordat computers de functie van grote experimenten overnamen.De tentoonstelling geeft een historisch overzicht van de Delftse campus. Daarnaast wordt er een vergelijking gemaakt met de campus van de TU Eindhoven, die op een heel andere manier is opgebouwd. Ook wordt er een blik in de toekomst geworpen. Wat zijn de hedendaagse plannen voor de ontwikkeling van de TU-wijk?

Achtergrondinformatie

Tegen de achtergrond haar 175-jarig bestaan in 2017, investeert de TU Delft in de zichtbaarheid van haar academisch erfgoed door het verbeteren van het beheer en behoud van collecties, initiëren van onderzoeksprojecten en organiseren van presentaties op de campus in samenwerking met studenten en wetenschappelijke staf. Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen het Team Academisch Erfgoed van de TU Delft Library en de leerstoel Complex Projects van de Faculteit Bouwkunde, TU Delft. De aanleiding is het verschijnen van het tijdschrift OverHolland 18/19 waarin een vergelijking wordt gemaakt tussen de campussen van Delft en Eindhoven.

• De tentoonstelling opent op 1 december 2017 en loopt t/m 5 augustus 2018.
  • Adres: TU Delft Aula Congrescentrum, Mekelweg 5, 2628 CC, Delft. De tentoonstelling is van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 22.00 kosteloos te bezichtigen op de tweede verdieping van de centrale vide.
  • Neem voor meer informatie en/of aanvragen voor een rondleiding contact op met het Team Academisch Erfgoed van de TU Delft Library: heritage@tudelft.nl.