Forze, een racewagen die rijdt op waterstof

10 maart 2018 12:00 t/m 17:00 - Locatie: De Hoven Passage - Door: Goede Buren | Zet in mijn agenda

Presentatie Forze racewagen op het Green Future Event in de Hoven

Forze Hydrogen Electric Racing Team Delft is het high-tech waterstof raceteam van de TU Delft dat zich sinds 2007 bezighoudt met de ontwikkeling van op waterstof aangedreven raceauto’s, met als doel: schoon vervoer in de toekomst met puur water als enige uitstoot.

Door de techniek van waterstof te meten met fossiele brandstoffen, brengt Forze de combinatie motorsport en duurzame technologie onder de aandacht. Daarom is de Forze VI gebouwd, ’s werelds eerste raceauto die waterstof-elektrisch is aangedreven. Met deze auto is het elektrisch ronde record op eigen bodem verbroken op circuit Zandvoort met de snelste tijd van 2:04:51 minuten en liet daarbij de Tesla Roadster achter zich. Daarnaast staat ook het waterstof aangedreven ronde record van het beroemde Nürburgring circuit in Duitsland op naam van deze auto met een tijd van 2:05:45 minuten.

Om daadwerkelijk de kracht van waterstof te laten zien en te racen tegen benzineauto’s, is de Forze VII in het negende bestaansjaar ontworpen en geproduceerd. Ruim vijftig gepassioneerde studenten en partnerbedrijven hebben nauw met elkaar samengewerkt om tot een state-of-the-art resultaat uit te komen: de Forze VII (zie de bovenstaande afbeelding).

Forze is een studentenproject van D:DREAM TU Delft. D:DREAM staat voor 'Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines'.