Micromechanicus Nima Tolou wint Prins Friso Ingenieursprijs

Nieuws - 22 maart 2018 - Faculteit ME

Nima Tolou, onderzoeker bij de afdeling Precision & Microsystems Engineering en co-founder van Flexous BV en Kinergizer BV is verkozen tot Ingenieur van het Jaar 2018. Hij ontving de Prins Friso Ingenieursprijs in het Groningen Engineering Center van de Rijksuniversiteit Groningen, in het bijzijn van Prinses Beatrix en Prinses Mabel. Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) kent de prijs jaarlijks toe aan de ingenieur die zich onderscheidt in expertise, innoverend vermogen, maatschappelijke impact en ondernemerschap.

”De moderne ingenieur is in staat maatschappelijke uitdagingen op wetenschappelijke wijze aan te pakken en om te zetten in doorbraaktechnologieën. Nima Tolou heeft dit vermogen. Hij ziet uitdagingen en combineert ze in aansprekend onderzoek dat helpt om de wereld een stukje beter te maken”, aldus juryvoorzitter Micaela dos Ramos.

Tolou gebruikte zijn kennis van elastische mechanismen en micro-elektromechanische systemen (MEMS) voor het ontwikkelen van een horloge met een compleet nieuw tijdmechanisme in een hecht team met de LVMH Watch Division (TAG Heuer/Zenith) en Flexous. Een techniek die al 350 jaar wordt gebruikt zette hij daarmee op z’n kop. De door hem ontworpen oscillator die het traditionele drijfveermechaniek in het horloge vervangt, is ook op andere manieren te gebruiken. In een horloge zet de oscillator energie namelijk om in bewegingen, maar het tegenovergestelde - bewegingen omzetten in energie - blijkt ook mogelijk. Met dat principe heeft Nima Tolou een sleutel in handen voor batterijloze sensoren en andere microwatt apparaten die hun energie uit de omgeving halen. Het toepassingsgebied is enorm: van Internet of Things tot de healthcare sector, met bijvoorbeeld batterijen voor een pacemaker die opgeladen worden door de beweging van het hart zelf. (Bron: KIVI)

Nima Tolou (1982) studeerde Applied mechanical design in Iran. Sinds 2008 werkt hij aan de TU Delft; eerst als promovendus, inmiddels als universitair docent. “Ik wilde verder in het onderzoek, maar de mogelijkheden in Iran waren beperkt.” Tolou zocht een universiteit van naam op het gebied van toegepast onderzoek. Hij zoekt actief partners in het bedrijfsleven om onderzoeksresultaten en vindingen met een eigen team om te zetten in producten.

“Ik ben een ontwerper, maar zeker ook een maker”, aldus Tolou.