55 resultaten

18 april 2018

Jules van Lier in Mijn Zakengids: Aanpak bodemdaling vergt nationale visie

Het westelijke en noordelijke deel van Nederland zinkt. Zowel natuurlijke als door mensen veroorzaakte processen leiden tot een daling van de bodem, met overstromingen en schade aan ondergrondse leidingen en funderingen van woningen als gevolg. Terwijl er volop aandacht is voor klimaatverandering en de risico’s die dat meebrengt voor nu en voor later, zakt op bepaalde plekken de grond in hoger tempo dan de zeespiegel stijgt. Om onomkeerbare schade en een onbetaalbare onderhoudsrekening te voorkomen, moeten verschillende partijen samenwerken aan een duurzaam plan van aanpak.

06 april 2018

Jan Peter van der Hoek in De Volkskrant: Water maken uit de gortdroge woestijnlucht

Drinkbaar water uit gortdroge woestijnlucht halen met minder dan 10 procent luchtvochtigheid. Het lukte onderzoekers van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology. Knap, want de meeste luchtcondensors werken bij minstens 50 procent luchtvochtigheid, ongeveer een vochtige herfstochtend. Mogelijk leidt de nieuwe techniek tot betere winning van irrigatie- en drinkwater in gebieden waar in de verste verte geen rivier of plas te bekennen is.

01 februari 2018

Verloop Watersnoodramp 1953 in timelapse gevat

Onderzoeker Olivier Hoes van de sectie Waterhuishouding van de Faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen maakte de mooie animatie hieronder van het verloop van de Watersnoodramp van 1953 - vandaag 65 jaar geleden.

26 januari 2018

Crowdfunding voor gezuiverd water in India

Op het nieuwe crowdfundingplatform van de TU Delft zoekt Ralph Lindeboom naar donateurs voor een waterzuiveringsproject in India.

12 januari 2018

Gijs Oskam prijs

Voor deze prijs komen jonge en/of aankomende academici in aanmerking die in 2016 of 2017 zijn afgestudeerd op het gebied van de Stedelijke Watercyclus.