Upflow gravel filter ten behoeve van druppelirrigatie in Rwanda

Wij zijn Roline Montijn, Gabrielle van Zwieteren en Anke Merkx, drie Civiele Techniek studenten van de Technische Universiteit in Delft. Voor ons Bachelor Eind Project zijn wij op zoek gegaan naar een oplossing voor het probleem wat druppelirrigatie in Rwanda op dit moment ondervindt. Druppelirrigatie zorgt voor een veel efficienter waterverbruik, heeft minder energie nodig en hierbij is er geen risico op erosie. Voor een goede werking van druppelirrigatie is echter water nodig wat geen gesuspendeerde stoffen bevat groter dan 100 micron, iets wat boeren in Rwanda niet ter beschikking hebben.

Onze begeleider Nick van de Giesen, professor van de TU Delft, bracht ons voorafgaand aan ons project in contact met Norbert van der Straaten, van Holland Greentech in Rwanda, en Arjan Janknegt, van Rivulis in Nederland. Het doel van Holland Greentech is om de horticultuur van Oost-Afrika verder te ontwikkelen en doet dit door zich op alle disciplines van landbouw te richten. Rivulis levert irrigatie producten aan Holland Greentech. Samen met deze twee bedrijven en met assistentie vanuit de TU Delft zijn wij begin september van start gegaan met het project. De grootste uitdagingen van het project waren het maken van de filter van lokaal verkrijgbare materialen en de kosten van de filter zo laag mogelijk houden, zodat het voor boeren in Rwanda betaalbaar is.

De eerste twee weken zijn wij van start gegaan in Delft. Hier hebben wij literair onderzoek gedaan en zijn de eerste proefjes verricht in het Waterlab. Voor we het wisten zaten we op 19 september in het vliegtuig richting Kigali, met alle benodigde materialen voor de filter. Op het kantoor van Holland Greentech in Kigali en met behulp van alle mensen daar hebben we in de eerste weken in Rwanda omgevingsonderzoek gedaan in Bugesera en Nyanza en uiteindelijk een ontwerp gemaakt voor een upflow gravel filter in Nyanza.

De laatste 2 weken in Rwanda zijn we bezig geweest met het bouwen van de filter op een boerderij van HoReCo in Nyanza. HoReCo is een bedrijf dat de ambitie heeft om Rwandese boeren te helpen bij het vergroten van de productiviteit en te helpen om een plek te veroveren op de wereldmarkt, wat wordt gepromoot door de regering van Rwanda. Met hulp van Holland Greentech, Rivulis en HoReCo zijn wij erin geslaagd ons filterontwerp daadwerkelijk te realiseren.

Al met al hebben we in een korte tijd een goedwerkend filter neergezet op een boerderij in het zuiden van Rwanda. Het was een ontzettend mooie ervaring, omdat we samengewerkt hebben met lokale mensen en met z’n allen een goed resultaat hebben afgeleverd. De laatste dag dat wij in Rwanda waren hebben we samen met Holland Greentech een demonstratie dag georganiseerd, om meerdere instanties en bedrijven, waaronder de Nederlandse ambassade en de Rwanda Agriculture Board, te laten zien hoe wij het filter gemaakt hebben en hoe de filter te gebruiken is. De filter is op dit moment in gebruik en hopelijk wordt het binnen enkele jaren op meerdere plekken geimplementeerd.