Collega prof.dr. Pacelli Zitha (GSE) overleden

Nieuws - 01 maart 2024 - Webredactie

Met groot verdriet kondigen wij het overlijden aan van onze geliefde collega Pacelli Zitha, professor binnen de afdeling Geoscience and Engineering. Pacelli is zondag 18 februari op 62-jarige leeftijd overleden, in het bijzijn van familie.

Pacelli begon zijn carrière bij de TU Delft in 1995. Van 2002 tot 2007 was hij directeur van het 'Dietz' laboratorium van de voormalige faculteit Mijnbouw & Petroleum Engineering. In 2007 werd hij benoemd tot hoogleraar Oil and Gas Production Engineering aan de faculteit CiTG. Van 2018 tot 2023 was hij directeur van het Geoscience and Engineering laboratorium .

Hij had een enorme passie voor zijn onderzoeksgebied. Hoewel Pacelli zich aanvankelijk richtte op de klassieke olie- en gaswinning, raakte hij al snel geïnteresseerd in duurzamere geo-energiebronnen en leverde hij belangrijke wetenschappelijke bijdragen om opslag van CO2 in de ondergrond mogelijk te maken. Hij gaf onderwijs met veel toewijding: zijn colleges Reservoir Engineering kwamen niet alleen vanuit het boek, maar ook vanuit het leven. De vragen van studenten tijdens een college waren hem een warm genoegen.

Pacelli wordt herinnerd als een inspirerende en vastberaden man. Hij dacht out of the box en daagde collega's uit om nieuwe denk- en onderzoeksmogelijkheden te verkennen, ook als het ging om ideeën voor experimenten en opstellingen in het laboratorium.

We herdenken Pacelli met respect en dankbaarheid. Hij zal zeer gemist worden.

Timo Heimovaara, hoofd afdeling Geoscience and Engineering