News formats

Homepage format

News format - Overview

21 mei 2024

Snaren die eeuwig kunnen trillen (soort van)

Onderzoekers van de TU Delft en Brown University hebben snaarachtige resonatoren ontworpen die langer kunnen trillen bij kamertemperatuur dan elk ander tot nu toe bekend object in vaste toestand - ze benaderen wat momenteel alleen haalbaar is bij temperaturen rond het absolute nulpunt. Hun studie, gepubliceerd in Nature Communications, verlegt de grenzen van nanotechnologie en machine learning om 's werelds meest gevoelige mechanische sensoren te maken.

16 mei 2024

Plan sociale veiligheid TU Delft aan Inspectie van het Onderwijs

15 mei 2024

Op hersenen geinspireerde AI game-changer voor autonome robots

Een team van onderzoekers van de TU Delft heeft een drone ontwikkeld die autonoom kan vliegen met behulp van neuromorfe beeldbewerking en besturing die zijn gebaseerd op de werking van dierenhersenen. Dierenhersenen gebruiken minder energie dan de huidige diepe neurale netwerken die op GPU’s (grafische chips) draaien.

13 mei 2024

Exposing children from neighbourhoods with socio-economic disadvantages to STEM education and vocational paths

In a dynamic collaboration between academia and young minds, 12 enthusiastic children from a school in Delft recently embarked on an enriching journey into the Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM). This event was part of the project “Bliksmestage” of JINC organisation.

08 mei 2024

Wanorde verlengt de levensduur van batterijen

Wat bepaalt de levensduur van batterijen? En belangrijker nog: hoe kunnen we deze verlengen? Een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de TU Delft heeft ontdekt dat lokale wanorde in het oxide kathodemateriaal ervoor kan zorgen dat Li-ion-batterijen vaker kunnen worden opgeladen en ontladen. Hun resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Card format