Inspiratie Masterclass 3 juni 2024

IenW/ASA-INSPIRATIE MASTERCLASS

Flattening the curve (1) / Levensduurverlenging en vervanging van kunstwerken

Dit is de eerste masterclass in een kleine serie over de enorme renovatie- en vervangingsopgave van de infrastructuur waaraan Rijkswaterstaat werkt. Zo’n 64.000 bruggen, tunnels, sluizen en viaducten moeten worden vernieuwd. Hoe kunnen we dit slim doen? Deze keer zoomen we in op het krijgen van beter inzicht in de staat van kunstwerken en de besluitvorming over vervanging en levensduurverlenging. Tijdens deze inspiratiesessie delen drie onderzoekers hun expertise.

Dr. Andreas Hartmann heeft een achtergrond in civiele techniek en bouwmanagement en is universitair hoofddocent Infrastructure Asset Management bij de Universiteit Twente. Hij leidt daar het Program of Infrastructure Management Excellence (PRIME), dat zich richt op het ontwikkelen van nieuwe methoden en modellen voor geoptimaliseerde besluitvorming gedurende de levenscyclus van infrastructurele netwerken. Hij houdt zich momenteel ook bezig met de duurzame en circulaire levensduurverlenging van binnenstedelijke bruggen en kademuren, als projectleider van het NWO-project STABILITY. Hartmann zal tijdens de masterclass ingaan op vraagstukken rond de levensduur van kunstwerken en de mogelijke verlenging ervan. Hij kijkt daarbij vanuit een ‘systems of systems’-perspectief: hoe kom je tot een onderbouwde beslissing voor ingrijpen en hoe doe je dat verantwoord in het totale infrastructuurnetwerk?

Joost Breedeveld MSc is civiel ingenieur en bij Deltares werkzaam als coördinator van het onderzoek naar de vernieuwing en renovatie van infrastructuur. Vanuit die rol is hij namens Deltares ook programmamanager van het Kennisprogramma Natte Kunstwerken. Hierin werkt Rijkswaterstaat samen met kennisinstituten (Deltares, MARIN en TNO) aan de kernvragen van infrabeheerders: Hoe lang gaat mijn kunstwerk nog mee? Welke opties heb ik (naast vervanging en levensduurverlenging) vervolgens? En hoe weeg ik deze opties af? Doel van dit programma is om de kennis die het oplevert, te delen met meerdere infrabeheerders bij onder andere gemeenten, provincies en waterschappen, ingenieursbureaus en aannemers. Breedeveld zal tijdens de masterclass ingaan op kennis en tools voor een meer gestroomlijnde besluitvorming rond vervanging en renovatie, waaronder de vraag hoe het vooral ook toekomstgericht (mede met het oog op klimatologische ontwikkelingen en functieverandering) kan. Hij zal daarbij ook ingaan op enkele praktijkvoorbeelden, zoals de Maasstuwen en de Roggebotsluis.

Dr. Ir. Mandy Korff heeft een achtergrond in civiele en geotechnische engineering. Zij is werkzaam als universitair hoofddocent Geotechniek bij TU Delft en strategisch adviseur en lid van de wetenschapsraad bij Deltares. Ook leidt zij momenteel het NWO-project LiveQuay rond het monitoring, modellering en beoordeling van binnenstedelijke kades en bruggen, dat momenteel wordt uitgevoerd in Amsterdam, Den Haag en de Rotterdamse Haven. Korff is expert in onder meer ondergronds bouwen, risicobeheer en monitoring, observatiemethoden, forensische geo-engineering en de impact van bouwactiviteiten en aardbevingen op constructies. Tijdens de masterclass gaat zij in op derol van monitoring, modelleringen kennisdeling bij de beoordeling van bestaande constructies. Hoe kunnen we leren van het gedrag van constructies over verschillende projecten heen? Wat is het beste moment om met monitoring te beginnen? En kunnen we eigenlijk zomaar veilig gebruik maken van oude funderingen?

Programma

Eerst houden de drie onderzoekers een inleiding. Vervolgens is er een korte reflectie door Robert de Roos, portfolio manager Bruggen bij Rijkswaterstaat. Daarna is er gelegenheid voor vragen en discussie met de zaal. De sessie vindt plaats in een hybride vorm en staat onder leiding van prof. dr. ir. Vincent Marchau (Technische Universiteit Delft en Radboud Universiteit). Na afloop kun je informeel verder praten bij een drankje.

Samengevat

Sprekers: Andreas Hartmann (Universiteit Twente), Joost Breedeveld (Deltares) en Mandy Korff (Technische Universiteit Delft /Deltares)
Datum: 3 juni 2024
Tijdstip: van 15:00 tot 17:00 uur