Activeer hoog contrast
Ga naar hoofdcontent
Home van TU Delft
Home
Onderwijs
Bachelor onderwijs
Master onderwijs
Na MSc
Open en Online onderwijs
Onderzoek
Onderzoeksthema's
TBM Labs
Stories of Science
Projecten
Publicaties
Actueel
Laatste nieuws
In de media
Agenda
Persinformatie
Onze faculteit
Afdelingen
Alumni
Hoogleraren
Werken bij TBM
Openingstijden
Contact en route
Zoeken
Home
Onderwijs
Menu openen
Bachelor onderwijs
Master onderwijs
Na MSc
Open en Online onderwijs
Onderzoek
Menu openen
Onderzoeksthema's
TBM Labs
Stories of Science
Projecten
Publicaties
Actueel
Menu sluiten
Laatste nieuws
In de media
Agenda
Persinformatie
Onze faculteit
Menu openen
Afdelingen
Alumni
Hoogleraren
Werken bij TBM
Openingstijden
Contact en route
twitter
linkedin
instagram
youtube
English
Activeer hoog contrast
Sluit menu
Zoeken
Sluit zoek
Stories of Science
Onze onderzoekers werken elke dag aan slimme oplossingen voor wereldwijde uitdagingen, om de wereld te veranderen en impact te maken.
Ontdek hun verhalen
Of lees per thema
Uitgelicht verhaal
leestijd: 5 min
Een digitaal product paspoort voor een circulaire economie
Vanaf 2027 moeten diverse producten in de EU beschikken over een Digitaal Product Paspoort (DPP). Wetenschapper Jolien Ubacht doet onderzoek naar waar bedrijven deze data vandaan kunnen halen en hoe ze deze verwerken in het paspoort.
Kies op thema
Filters openen
Aerospace
Artificial Intelligence
Climate & Energy
Climate Action
Climate Engineering
Cybersecurity
Digital Society
Disasters
Energy Transition
Global Development
Health
Health & Care
Materials
Mobility
Open Science
Overige
Participatory systems
Resilient Cities & Mobility
Responsible Innovation
Safety & Security
Serious Gaming
Sustainability
Transport
Urbanisation & Mobility
Water
Zoek op onderwerp / onderzoeker
Menu openen
Zoeken
leestijd: 5 min
Sociaal contact bevorderen met behulp van onlinegames
In onze huidige samenleving zijn er groepen mensen die haast niet meedraaien in de maatschappij. Ze bewegen zich vooral binnen hun eigen gemeenschap en komen in de openbare ruimte maar zelden in contact met andere mensen. Dit zie je vaak in grotere steden. Om de sociale weerbaarheid van deze mensen te vergroten, willen de gemeenten Rotterdam en Den Haag deze uitdaging op een positieve manier aanpakken, met behulp van serious games. Met het onderzoeksproject Secrets of the South richt TBM-promovendus Xavier Fonseca zich op het creëren van waardevolle sociale interactie door middel van onlinegames voor meerdere spelers. “Deze groepen mensen moeten zich thuis voelen, daar wil ik aan bijdragen.”
leestijd: 4 min
Hoe games met klassieke muziek mogelijk bijdragen aan een tolerante samenleving
Openheid en tolerantie zijn belangrijke publieke waarden in onze democratische maatschappij. De bereidheid om actief naar elkaar te luisteren staat aan de basis van een inclusieve en duurzame maatschappij. Maar of we allemaal zulke goede luisteraars zijn valt te betwijfelen; we blijken onze vaardigheden om echt goed naar iemand anders te luisteren en daarmee te begrijpen vaak te overschatten.
leestijd: 4 min
Onder stress kabels trekken in het Infrarium: de Energy Grid Game
Drie kwartier stressen in een zeecontainer, omgebouwd tot Infrarium vol fysieke en mentale uitdagingen. Hoe leg je energiekabels aan zonder industrie of energieleveranciers te storen? Hoe werk je samen in een kleine ruimte vol rook, zwaailichten en geluidsoverlast? Welke rol spelen stress en emoties bij het nemen van beslissingen? In de Energy Grid Game wordt met een simulatiespel duidelijk voor welke uitdagende beslissingen de energiesector staat in de huidige energietransitie. In dit specifieke geval in de Rotterdamse Haven. Igor Nikolic, universitair hoofddocent participatory multi-modelling, en Geertje Bekebrede, universitair docent serious game design, bedachten de game om urgentie, samenhang, onderlinge afhankelijkheid en complexiteit van de energietransitie fysiek en emotioneel te laten ervaren.
leestijd: 4 min
Spellen als oplossing voor complexe problemen
‘s Avonds een bordspelletje spelen met familie of een online game met vrienden is leuk, maar spellen worden ook in het bedrijfsleven en bij overheden gebruikt om grip te krijgen op complexe situaties. Zoals het bevorderen van veiligheid in de chemische sector of hoe restaurants veilig kunnen opengaan met covid-19 maatregelen. Op de faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) maakt onderzoeker Simon Tiemersma samen met zijn team interactieve modellen die fictieve situaties kunnen testen, ook wel serious games genoemd. Er is zelfs een speciaal Gamelab voor opgericht.
leestijd: 3 min
Een betere werksfeer door inzet van simulatiespellen
Culturele diversiteit maar ook een mix van mensen met verschillende vakgebieden op de werkvloer kan de creativiteit ten goede komen. Het leidt ook nogal eens tot misverstanden, stereotypering en onbegrip. Onderzoeker Rens Kortmann van de TU Delft onderzoekt hoe simulatiespellen daar verandering in kunnen brengen.
Home van TU Delft
Activeer hoog contrast
Home
Onderwijs
Bachelor onderwijs
Master onderwijs
Na MSc
Open en Online onderwijs
Onderzoek
Onderzoeksthema's
TBM Labs
Stories of Science
Projecten
Publicaties
Actueel
Laatste nieuws
In de media
Agenda
Persinformatie
Onze faculteit
Afdelingen
Alumni
Hoogleraren
Werken bij TBM
Openingstijden
Contact en route
Zoeken