52223 resultaten

12 juli 2019

Gist in de strijd tegen dementie

Onze levensverwachting stijgt en steeds meer mensen krijgen te maken met vormen van dementie, zoals de ziekte van Alzheimer. Hoe deze hersenziektes ontstaan en zich ontwikkelen is nog onduidelijk en dat bemoeilijkt de zoektocht naar een geneesmiddel.

08 juli 2019

Qubits 100 keer sneller uitlezen: nieuwe stap richting quantumcomputer

Een werkende quantumcomputer vereist een snelle, betrouwbare en opschaalbare uitlezing van de toestand van de qubits, de bouwstenen van zo’n toekomstige computer.

04 juli 2019

Nynke Dekker verkozen tot lid van EMBO

04 juli 2019

Teachers of the Year van TNW bekendgemaakt

Tijdens de Science Day van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen, op donderdag 27 juni, maakte decaan Lucas van Vliet bekend wie zich dit jaar de beste docenten van de faculteit mogen noemen.

21 juni 2019

Spinozapremie voor Ronald Hanson, Stevinpremie voor Jack Pronk

Ronald Hanson en Jack Pronk van de TU Delft zijn winnaar van respectievelijk een NWO-Spinozapremie en een NWO-Stevinpremie.

20 juni 2019

Eerstejaarsstudenten TN tonen hun natuurkundige creaties

De afgelopen weken werkten de eerstejaarsstudenten van de bacheloropleiding Technische Natuurkunde van de TU Delft aan hun eindopdracht van het vak Design Engineering voor Fysici. Ze maakten in groepen een opstelling die een natuurkundig fenomeen demonstreert. Op vrijdag 5 juli presenteren ze hun opstellingen.

19 juni 2019

KPN en QuTech slaan handen ineen om quantum internet te realiseren

KPN en QuTech hebben recent een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend, gericht op het realiseren van quantum internet.

07 juni 2019

Twee TNW’ers leiden nieuwe NWA-programma’s

Onderzoekers Nico de Jong (Imaging Physics) en Toeno van der Sar (Quantum Nanoscience) hebben van NWO financiering gekregen binnen het programma van de Nationale Wetenschapsagenda: Onderzoek op Routes door Consortia (NWA-ORC). Beide onderzoekers gaan een interdisciplinair consortium leiden dat zich richt op een bepaalde wetenschappelijke en maatschappelijke uitdaging.

04 juni 2019

Martin Verweij verkozen tot Fellow van de Acoustical Society of America

De Executive Council van de Acoustical Society of America heeft Martin Verweij verkozen tot Fellow voor zijn bijdragen aan niet-lineaire medische echografie. De prestigieuze Fellow-titel wordt door academische verenigingen toegekend aan leden die een blijvende invloed hebben gehad op hun wetenschappelijk vakgebied en een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de organisatie van de vereniging.

23 mei 2019

Yuemei Lin wint Zilveren Zandloper 2019

Onderzoeker Yuemei Lin van de onderzoeksafdeling Biotechnology heeft de Zilveren Zandloper Innovation Award 2019 gewonnen. Ze kreeg de prijs “voor haar onderzoek naar het toevoegen van waarde aan afvalproducten via de karakterisering en toepassing van microbiële polymeren die in afvalwaterzuiveringsinstallaties worden geproduceerd.”