Archief

52097 resultaten

11 maart 2019

Afscheid Andrzej Stankiewicz en nieuwe koers voor DPTI

Andrzej Stankiewicz neemt in juni 2019 afscheid als directeur van het TU Delft Process Technology Institute (DPTI). Deze maand maakte het College van Bestuur zijn vertrek bekend. Na zeven jaar werkzaam geweest te zijn als directeur is het tijd voor hem om deze functie over te dragen.

08 maart 2019

Luisteren naar quantumradio

Onderzoekers van de TU Delft hebben een quantumcircuit gecreëerd dat hen in staat stelt te luisteren naar het zwakste radiosignaal dat de quantummechanica toelaat.

26 februari 2019

Vijf Delftse wetenschappers ontvangen een Vici-beurs van NWO

Maar liefst vijf wetenschappers van de TU Delft ontvangen dit jaar een Vici-beurs van 1,5 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

21 februari 2019

De nasleep van een heftige botsing van twee neutronensterren

Astronomen hebben met een wereldwijd netwerk van radiotelescopen bekeken wat er gebeurde toen twee neutronensterren in 2017 op elkaar botsten: er kwam een compacte straal materie vrij. Het was bovendien de eerste keer dat er een zwaartekrachtgolf werd waargenomen bij het samensmelten van twee neutronensterren; de vier keer eerder dat dit sinds 2015 gebeurde, was namelijk steeds bij een botsing van zwarte gaten.

21 februari 2019

Koning opent Microsoft Quantum Lab op TU Delft campus

Koning Willem Alexander heeft op 21 februari het Microsoft Quantum Lab geopend op de campus van de TU Delft. Met het lab versterkt Microsoft het Delftse quantumonderzoek, een onderzoeksterrein waarop de TU Delft tot de wereldtop behoort.

14 februari 2019

Extra instroommoment en nieuw onderwijskundig concept voor lerarenopleiding SEC

Begin februari is een nieuw cohort van zestien leraren in spé gestart met de lerarenopleiding van de afdeling Science Education & Communication.

06 februari 2019

Ted Young en Ronald Ligteringen brengen interactief e-boek uit

Emeritus hoogleraar Ted Young en Ing. Ronald Ligteringen van de afdeling Imaging Physics hebben een interactief e-boek over stochastische signaalverwerking uitgebracht.

16 januari 2019

Afscheidsinterview Freek Kapteijn

Als een van de meest geciteerde onderzoekers van de TU Delft en winnaar van de prestigieuze Hoogewerff Gouden Medaille is hoogleraar Freek Kapteijn een grote naam op het gebied van de katalyse en de chemische technologie. Na een lange en vruchtbare carrière, waarvan hij zo’n 26 jaar in Delft heeft doorgebracht, is hij nu officieel met pensioen.

16 januari 2019

Onderzoek om het lasproces voor de productie-industrie te verbeteren

Booglassen en additive manufacturing zijn enorm belangrijk voor het relatief goedkoop en snel fabriceren van grote metalen onderdelen. Nieuw onderzoek door een team van de Universiteit van Leicester, de Technische Universiteit Delft, Diamond Light Source, University College Dublin en TATA Steel Research UK heeft laten zien hoe dit proces kan worden geoptimaliseerd om de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verminderen. Een artikel met de bevindingen is onlangs gepubliceerd in Nature Communications.

14 januari 2019

Kobus Kuipers wint Physicaprijs 2019

De Physicaprijs 2019 is toegekend aan Kobus Kuipers, niet alleen een baanbrekend fysicus, maar ook iemand die zich sterk inzet voor outreach.