52096 resultaten

10 januari 2019

Chris Kleijn ontvangt J.B. Westerdijkprijs

Tijdens het Nieuwjaarsontbijt van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft decaan Lucas van Vliet de J.B. Westerdijkprijs uitgereikt.

19 december 2018

NWO grants collaborative Cryo-microscopy development by Hoogenboom (ImPhys) and Jakobi (BN)

NWO has announced that it has decided to fund the 810 k€ collaborative project CRYO3BEAMS led by Jacob Hoogenboom (ImPhys). The project, which further involves Arjen Jakobi (BN) and industrial partners Delmic and Demcon-Kryoz, is funded within the High-Tech Systems and Materials (HTSM) Topsector call.

17 december 2018

Eerste stap richting mogelijk alternatief antibiotica

Dankzij alumni van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) en donateurs van het Universiteitsfonds hebben Stan Brouns en zijn team het prachtige bedrag van €144.248 mogen ontvangen ten behoeve van het bacteriofagenonderzoek.

13 december 2018

Acht onderzoekers TU Delft op lijst van Highly Cited Researchers

Onlangs is de lijst van Highly Cited Researchers gepubliceerd. Hierop zijn de namen van de meest geciteerde onderzoekers binnen een bepaald vakgebied te vinden. Dit jaar hebben maar liefst acht onderzoekers van onze universiteit de lijst gehaald.

13 december 2018

Recordaantal TSC-beurzen voor studenten Chemical Engineering

Zes talentvolle studenten van de master Chemical Engineering (CE) hebben dit jaar een Topsector Chemie-beurs binnengesleept. Het gaat om Elise Roelse (Nederland), Lale Yildiz (Turkije), Sebastian Tietjen (Duitsland), Emma Szoboszlai (Hongarije), Abinaya Arunachalam (India) en Laura Donk (Nederland). Nog nooit ontvingen zoveel CE-studenten een dergelijke beurs.

05 december 2018

Onderzoekers vinden mechanisme dat gene editing met CRISPR-Cas9 verstoort

Met de ontdekking van CRISPR-Cas9 is gene editing heel eenvoudig geworden. Helaas is sinds kort bekend dat het moleculaire gereedschap niet zo precies is als gedacht, en dat het ongewenste mutaties in het DNA van een cel kan veroorzaken. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een mechanisme geïdentificeerd dat dergelijke mutaties veroorzaakt wanneer CRISPR-Cas9 op een verkeerde manier wordt ingezet. Inactieve genen kunnen hierbij tot uitdrukking komen, wat erg gevaarlijk kan zijn. De onderzoekers hebben op basis van hun bevindingen een checklist gemaakt. Die helpt voorkomen dat het schadelijke mechanisme geactiveerd wordt en maakt genoombewerking met CRISPR-Cas9 veiliger.

05 december 2018

Nieuwe hoogleraar nanomechanica wil ‘zweven op nanoschaal’

Met nano-engineering willen we de kloof tussen nano wetenschap en concrete nanomechanische toepassingen overbruggen, zegt prof.dr. Peter Steeneken in zijn intreerede ‘Dynamica in de nanomechanica’ op vrijdag 7 december.

30 november 2018

Gary Steele sluit zich aan bij consortium om nieuw quantumapparaat te bouwen

De onderzoeksgroep van Prof. Gary Steele is van plan om een quantumapparaat te bouwen dat in staat is om zijn eigen beslissingen te nemen. Steele's groep maakt deel uit van een ambitieus internationaal consortium dat 2,9 miljoen euro aan financiering heeft ontvangen.

Opening HollandPTC

Op vrijdag 30 november vindt in museum de Prinsenhof in Delft de feestelijke openingsviering van HollandPTC plaats. Sinds kort worden in het poliklinische centrum HollandPTC - gevestigd op de campus van de TU Delft - patiënten behandeld met protonentherapie, een voor Nederland nieuwe vorm van radiotherapie tegen kanker. Parallel aan deze behandelingen werkt TU Delft in HollandPTC samen met de medische centra LUMC en Erasmus MC aan innovaties in de zorg voor kankerpatiënten. Behandeling, onderwijs en onderzoek gaan hand in hand om tot betere en verantwoorde zorg te komen.

Quantumfysica op macroscopische schaal

Waarom werkt de quantummechanica zo goed voor microscopische objecten, maar wordt het gedrag van macroscopische objecten beschreven door de ‘klassieke fysica’? Over deze vraag breken fysici zich al het hoofd sinds de quantumtheorie meer dan honderd jaar geleden werd ontwikkeld. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft en de Universiteit van Wenen hebben nu een macroscopisch systeem ontworpen dat verstrengeling vertoont tussen mechanische fononen en optische fotonen. Ze hebben de verstrengeling getest met behulp van een Bell-test, een van de meest overtuigende en belangrijke tests om te laten zien dat een systeem zich niet-klassiek gedraagt.