51911 resultaten

28 mei 2018

Bacteriofagen

Wat is onzichtbaar en doodt over dertig jaar miljoenen mensen? Antwoord: bacteriën. Door jarenlang ongeremd gebruik van antibiotica zijn sommige bacteriën zo geëvolueerd dat een kuurtje van de huisarts ze niets meer doet. Een kleine groep onderzoekers werkt aan de TU Delft hard aan een oplossing.

25 mei 2018

Officiële lancering e-Refinery

Op dinsdag 22 mei stond het Process & Energy lab bol van e-Refinery: het gloednieuwe consortium dat met een unieke integrale aanpak, van materiaal tot en met processen en opschaling, de chemische –en energie-industrie helpt te elektrificeren en decarboniseren.

24 mei 2018

Twee prijzen voor Jack Pronk

Professor Jack Pronk heeft de afgelopen weken twee prijzen in ontvangst mogen nemen. Van de International Metabolic Engineering Society kreeg hij de International Metabolic Engineering Award. Daarnaast ontving hij tijdens het Nederlands Biotechnologisch Congres 2018 de Zilveren Zandloper, een onderwijsprijs.

26 april 2018

Cas3: een biologische hengel en versnipperaar in één

CRISPR-Cas9 heeft gene editing een stuk eenvoudiger gemaakt, en gaat er op termijn voor zorgen dat we erfelijke ziekten uit ons DNA kunnen schrijven.

26 april 2018

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Isabel Arends, Jenny Dankelman en Andy van den Dobbelsteen ontvangen dit jaar een Koninklijke Onderscheiding.

25 april 2018

Volgende stap naar quantumnetwerk op basis van micromechanische balkjes

De afgelopen jaren zijn nanogefabriceerde mechanische oscillatoren naar voren gekomen als veelbelovend platform voor toepassingen van quantuminformatie. Wanneer quantumverstrengeling van geconstrueerde optomechanische resonatoren gerealiseerd zou kunnen worden, zou dit een sleutel tot schaalbare quantumnetwerken kunnen zijn. Onderzoekers van de TU Delft en de Universiteit van Wenen hebben deze verstrengeling inmiddels waargenomen en rapporteren hun bevindingen in Nature van deze week.

20 april 2018

Onderzoekers creëren DNA-replicatie in een synthetische modelcel

Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft hebben samen met collega’s van de Autonome Universiteit van Madrid een kunstmatige DNA-blauwdruk gemaakt voor de replicatie van DNA in een celachtige structuur.

19 april 2018

100.000 euro voor nieuw ontwerpvak van Technische Natuurkunde

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) stelt een bedrag van €100.000 beschikbaar voor het nieuwe vak Design Engineering voor Fysici. Het NRO honoreerde een aanvraag van Prof. Chris Kleijn, Dr. Rolf Hut (CitG/TNW), Dr. Koen van Dongen (TNW) en Prof. Marc de Vries (TNW) voor een Comenius Senior Fellowship.

13 april 2018

NWO-subsidie van 17 miljoen voor ontwikkeling elektronenmicroscopie in Nederland

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO) kent ruim 17 miljoen subsidie toe aan het verder ontwikkelen van een Nederlands netwerk voor elektronenmicroscopie (NEMI). Het netwerk bestaat uit vijf UMC’s en acht universiteiten, waaronder de TU Delft, met Utrecht als coördinator. Met het subsidiebedrag kunnen de wetenschappers verschillende technieken op het gebied van elektronenmicroscopie bundelen en zo meer te weten komen over de samenstelling en samenhang van de biologische en materiële microwereld.

28 maart 2018

Verbeterde metingen Majorana-deeltjes brengen definitief bewijs dichterbij dan ooit

Een internationaal team onderzoekers van onder meer QuTech (TU Delft) en TU Eindhoven presenteert vandaag in Nature de belangrijkste aanwijzing tot nu toe voor het bestaan van het mysterieuze Majorana-deeltje. In 2012 vond deze samenwerking onder leiding van Leo Kouwenhoven (QuTech, Microsoft) en Erik Bakkers (TU Eindhoven) de eerste signalen voor de aanwezigheid van het deeltje dat tegelijk zijn eigen antideeltje is. Dankzij verbeterde materialen zijn die oorspronkelijke experimenten nu herhaald en volgt het gevonden signaal precies wat de theorie voor het deeltje voorspelt. Met dit resultaat is een definitief bewijs voor het deeltje sterk dichterbij gekomen.