Testperiode no-showbeleid

Nieuws - 17 juni 2021 - Communication

Vanaf het nieuwe academische jaar gaat X bij alle ticketuren en in de fitness werken met een no-show-beleid.
Dit houdt in dat wanneer je niet in de gelegenheid bent om naar de gemaakte reservering te komen, je deze tenminste 30 minuten voor aanvang dient te annuleren. Hiermee komt jouw plek tijdig vrij voor een andere gemotiveerde deelnemer, wel zo solidair toch? Meld je je niet op tijd af, dan blijft dit niet meer vrijblijvend en rekenen we dit als een no-show. De komende zomermaanden gebruiken we om een soft launch uit te voeren, waarbij we het IT-systeem en het proces gaan testen. Als X-abonnenthouder merk je hier nog niks van.

Testperiode
In juni en juli gaan we in verschillende fases onderdelen van het no-showbeleid testen. Dit doen we met verschillende testgroepen, waarin ook meerdere studenten vertegenwoordigd zijn. Hopelijk levert de testperiode waardevolle input op waarmee we het systeem en het proces verder kunnen optimaliseren. Bij aanvang van het nieuwe academische jaar zal de daadwerkelijke implementatie van het beleid plaatsvinden.

Inhoud no-showbeleid
Wat houdt het no-showbeleid precies in? In het kort:

  1. Je schrijft je als deelnemer online in voor een ticketuur/fitnesstijdslot zoals je gewend bent. Bij elke reservering ontvang je een bevestiging van ons per e-mail.
  2. Kun je toch niet naar de gemaakte reservering komen, dan dien je je tot uiterlijk een half uur (30 minuten) voor aanvang van de reservering uit te schrijven. Dit biedt voldoende gelegenheid voor een andere gemotiveerde deelnemer om zijn plaats in te nemen.
  3. Kom je wel naar de gemaakte reservering, dan vragen we je om ‘op tijd’ zijn. Bij een ticketuur betekent ‘op tijd’ het moment dat de deur dicht gaat en de docent de deelnemerslijst afvinkt. Bij de fitness betekent ‘op tijd’ dat je jouw X-abonnement scant bij de toegangspoortjes tot maximaal 30 minuten na aanvang van het gereserveerde tijdslot.
  4. We rekenen een no show als je niet op tijd de reservering hebt geannuleerd (punt 2) en/of niet op tijd aanwezig was (punt 3). Er komt dan automatisch een no-show-vinkje in jouw webshop-account en je ontvangt hiervan een melding per e-mail.
  5. Bij een eerste no show geldt eerst een waarschuwing. Bij een tweede no show wordt het X-abonnement voor 7 dagen geblokkeerd. Je kunt in deze periode geen nieuwe reserveringen maken voor ticketuren, de fitness en andere vormen van reserveringen binnen je X-abonnement. Voor het aanbod dat los staat van het X-abonnement, kun je je wel gewoon inschrijven, zoals cursussen en evenementen.
  6. Ben je het niet eens met de registratie van de no-show en heb je daarvoor een geldige reden van overmacht, dan kunnen de hosts het no-show-vinkje handmatig uit het systeem halen.
  7. Na 7 dagen wordt blokkering van het X-abonnement automatisch opgeheven.
  8. Je staat dan nog wel voor 60 dagen ‘op scherp’, dat betekent dat na elke no show die daarop volgt, het abonnement meteen weer voor 7 dagen wordt geblokkeerd. Zijn de 60 dagen voorbij zonder verdere no shows, dan gaat de teller weer op ‘0’ en zal bij een no show weer eerst een waarschuwing gelden.

Achtergrondinformatie
Waarom is dit no-showbeleid zo belangrijk? Bij X willen we zoveel mogelijk studenten gebruik laten maken van ons aanbod. Hier spelen wij constant op in door ruimtes multifunctioneel in te zetten, populaire ticketuren vaker aan te bieden, het rooster te optimaliseren en door nieuw aanbod toe te voegen. Wij zijn ons er ook van bewust dat sommige tijdsloten nog altijd snel vol zitten. Zeker nu er vanwege de coronacrisis minder mogelijkheden zijn. Dit heeft als gevolg dat we vaker deelnemers moeten teleurstellen. Daarnaast constateren we met regelmaat dat studenten die wel een plek hebben gereserveerd uiteindelijk niet komen opdagen. Dit is natuurlijk uiterst vervelend: deze ‘lege plekken’ geven we graag aan andere gemotiveerde studenten. Met de invoering van het no-showbeleid hopen we een beroep te doen op ieders solidariteit en het aantal no-shows flink terug te brengen.

In het nieuwsbericht van november kun je de eerdere aankondiging van het no-showbeleid teruglezen:
https://www.tudelft.nl/2020/x/terugbrengen-van-no-shows-bij-ticketuren-en-in-de-fitness