PHYSEE: inspannen voor minder CO2-uitstoot

Nieuws - 23 oktober 2018

Ferdinand Grapperhaus, oprichter en CEO van PHYSEE, en burgemeester Marja van Bijsterveldt hebben dinsdag 16 oktober bij de officiële opening van het nieuwe pand de E-deal Delft Energieneutraal 2050 ondertekend. Daarmee spreken PHYSEE en de gemeente af dat zij zich samen inspannen voor vermindering van de CO2- uitstoot. Dat kan door energiebesparing en gebruik te maken van intelligente energiesystemen.

PowerWindows en SmartWindows

Op zijn dak heeft het bedrijf totaal 50 verschillende soorten ramen geplaatst. Deze ramen wekken zonne-energie op, verzamelen informatie en besparen energie. Deze zogenaamde PowerWindows en SmartWindows worden door PHYSEE ontwikkeld, onder andere in samenwerking met de TU Delft en andere bedrijven.

Onderwijs

PHYSEE gaat de PowerWindows en SmartWindows ook gebruiken voor onderwijs door ze open te stellen voor kinderen die niet automatisch met techniek en innovatie in aanraking komen. Bij dit project krijgen kinderen de kans te leren prototypen te maken , te programmeren en te testen precies op een plek waar echte innovatie plaatsvindt. Het bedrijf gaat actief op zoek naar geïnteresseerde scholen en partners. Het project gaat in 2019 van start.

In Delft

Burgemeester Marja van Bijsterveldt: “Ik ben blij met PHYSEE als E-dealpartner en dat het bedrijf in Delft blijft. Het zat al in YES!Delft, is daar nu te groot voor en blijft n Delft om van hieruit gebouwen te verduurzamen. Samen werken we aan een energieneutraal Delft in 2050 en daarbij is het overbrengen van kennis aan de kinderen in Delft op het gebied van duurzaamheid ontzettend belangrijk.”  Ferdinand Grapperhaus: “Dit zijn voor ons drie bijzondere stappen in één: Wij kunnen verder groeien in Delft, het technisch hart van Nederland; we kunnen hier actief bijdragen aan de lokale integratie van duurzame technologieën en we kunnen in ons eigen pand direct laten zien hoe leuk innoveren kan zijn.”

Delft energieneutraal 2050

Delft Energieneutraal in 2050 betekent dat Delft dan alleen nog energie gebruikt van zon, wind, biomassa en aardwarmte voor alle gebouwen en voor het verkeer en vervoer. Dit is nodig omdat de fossiele brandstoffen opraken en de opwarming van de aarde moet worden beperkt. Die ambitieuze doelstelling is alleen haalbaar als iedereen meedoet: organisaties en bedrijven, gemeente en bewoners. De gemeente kan zelf namelijk maar circa 2% van de CO2-uitstoot direct beïnvloeden. Daarom stimuleert de gemeente bewoners, organisaties en bedrijven in de stad tot energiebesparing en maakt afspraken in de vorm van e-deals.

Kijk voor meer informatie op Delft Wordt Groen of op Facebook.

Bron: delft.nl