Hij komt, hij komt: Rolfs Surpriselab, deel 3

Nieuws - 22 november 2018 - Webredactie Communication

Feestlampen die aangaan als er gescoord wordt in het (kartonnen) voetbalstadion. Alarmen voor onder de deurmat om ouders aan te horen komen. Een kartonnen accuboor voor een klus-ouder, maar wel een die echt kan draaien. Honderden kinderen verlieten vorig jaar ‘Rolfs Surpriselab’ met een technische surprise: een surprise die iets kan. En dus organiseert het Science Centre Delft van de TU Delft het surpriselab dit jaar voor de derde keer. In het weekend van 24 en 25 november kunnen kinderen onder leiding van ‘MacGyver Scientist’ Rolf Hut, andere ervaren knutselaars en studenten van de TU Delft opnieuw aan de slag om met technische snufjes de gaafste surprise van de klas te maken.

Rolfs Surprise Lab is een idee van TU Delft’s ‘tinkering scientist’ Rolf Hut: “De surprise is een mooie Nederlandse traditie en een prachtig moment om met techniek te rommelen.  Met wat magneetjes, motortjes, batterijtjes en ledjes en een beetje scheikunde, maak je in de klas of thuis op pakjesavond helemaal de blits.” De afgelopen jaren kwamen er bijzondere creaties langs in het Surpriselab: “Een werkende versie van Dokter Bibber bijvoorbeeld. Maar het belangrijkste voor mij is dat kinderen hierdoor enthousiast worden over techniek, want enige technische basisvaardigheden hoort volgens mij iedereen te leren”.

Kinderen zijn zaterdag en zondag met hun ouders welkom in de Mekelzaal van het Science Centre, waar ze samen met Rolf en een team makers hun surprise-idee uitwerken. Daarna kunnen ze zelf ter plekke beginnen met bouwen met spullen die het Science Centre Delft dat weekend beschikbaar stelt, of eventueel thuis aan de slag. Rolf Hut wordt dit jaar wederom geholpen door een team bekende ‘makers’, onder andere designprofessor Jeroen van Erp. Deelname aan Rolfs Surpriselab is gratis, maar als het erg druk is er mogelijk een wachttijd.

In zijn werk als wateronderzoeker gebruikt Rolf Hut veel huis-tuin-en-keukenobjecten, die hij ombouwt voor een nieuwe functie. Zo bouwde hij een waadbroek om, zodat hij lopend door water de watertemperatuur op verschillende dieptes kon meten. Voor de opleiding Technische Natuurkunde verzorgt Rolf Hut het ontwerpvak Design Engineering voor Fysici, waar hij de natuurkundestudenten onder meer een natuurkundeproef liet maken die hun eigen natuurkundedocenten van de middelbare school kunnen gebruiken om een natuurkundig fenomeen inzichtelijk te maken.

Om mensen te stimuleren meer uitdagende surprises te maken, schreef Hut ook een boekje: “Knotsgekke surprises voor iedereen”. Daarin legt hij, met hulp van illustrator Marten Hazelaar, 24 surprises stap voor stap uit.

Locatie: Science Centre Delft
Mijnbouwstraat 120
2628 RX Delft

Datum: zaterdag 24 en zondag 25 november
Tijd: 12.00 – 16.00 uur

Rolf SurpriseLab is gratis toegankelijk voor kinderen tot 12 jaar en hun ouders. We doen ons best zoveel mogelijk kinderen te helpen, maar bij grote drukte kunnen er wel wachttijden ontstaan.

Journalisten zijn van harte welkom te komen kijken, bij voorkeur op zaterdag om 15.00 uur. Aanmelden stellen we op prijs.

Voor meer informatie: Michel van Baal, m.vanbaal@tudelft.nl, 06 14015699