Iedereen kan ontwerpen, ook schoolkinderen zijn prima ontwerpers, concludeert Ianus Keller, docent Industrieel Ontwerpen bij de TU Delft. In samenwerking met 17 basisscholen in de toekomstige gemeente Altena liet hij bijna 700 leerlingen uit de derde en vierde groep nadenken over het ontwerp van hun schooltas. Als echte ontwerpers dachten de kinderen niet alleen na over wat er leuk uitziet, maar bijvoorbeeld ook over hoe ze de tas gebruiken en wat er allemaal in moet. Studenten Industrieel Ontwerpen maakten op basis daarvan een aantal prototypes, die nu tentoongesteld worden in De Bibliotheek Cultuurpunt Altena in Woudrichem. Op 31 mei bezoeken de scholieren van de basisschool van Ravelijn de tentoonstelling.

Droomtassen
Tijdens het project werkten de kinderen tijdens drie sessies in de loop van twee weken enkele uren aan hun ontwerp. Eerst zagen ze een instructiefilmpje waarin Ianus Keller uitlegt dat alles wat we de hele dag gebruiken ontworpen is, zoals bijvoorbeeld een schooltas. Vervolgens vraagt hij kinderen om in een werkboekje bij te houden hoe ze hun schooltas gebruiken. Na twee weken maakten ze een collage over hoe hun droomtas er uit zou zien. In interviews presenteerden de scholieren hun ideale tas aan de ontwerpers.

Prototypes
Het boekje, de collages en de interviews gaven de eerstejaars masterstudenten Industrieel Ontwerpen nieuwe inzichten in waar een ideale schooltas aan moet voldoen. De ideeën van de scholieren werden niet een-op-een vertaald in een prototype, maar waren de input voor het ontwerpproces van de studenten. De kinderen gaven bijvoorbeeld aan dat ze willen spelen. Dat bracht de studenten op het idee om tas in de vorm van een cape te maken, een eindresultaat dat lijkt op een van de schetsen van de scholieren. Andere scholieren bedachten een tas die er uit ziet als de kop van een monster. Twee van de prototypes spelen met dat idee. Een van die tassen open je door de bek van het monster open te trekken.

Een aantal prototypes zijn samen met de collages en werkboekjes van de scholieren te zien in De Bibliotheek Cultuurpunt Altena in Woudrichem.

Meer informatie
De informatie die de scholen kregen voor het project: http://forinspirationonly.com/about/schooltas/
Meer beelden: https://photos.app.goo.gl/C70a8zbvinR699Os2

Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Karen Collet, persvoorlichter TU Delft, tel. 015 278 5408, e-mail: K.Collet@tudelft.nl,
Ianus Keller, docent Industrieel Ontwerpen TU Delft, tel. 0622512224, e-mail: A.I.Keller@tudelft.nl