Elfriede Maria Fendel – In memoriam

Nieuws - 02 april 2019 - Webredactie-OTB

Op 30 maart jl is onze gewaardeerde collega Elfriede Fendel overleden. Gedurende 43 jaar was zij verbonden aan de TU Delft, waarvan bijna twintig jaar als projectleider bij de afdeling GIS-technologie. Zij was de spil in deze afdeling. Wij zullen haar en haar betrokkenheid en medeleven enorm missen.

In memoriam

Elfriede Maria Fendel
(26 april 1956 - 30 maart 2019)

Elfriede Fendel solliciteerde op 18-jarige leeftijd als secretaresse bij de Technische Hogeschool Delft. Zij werd door Theo Bogaerts aangesteld en begon haar lange en rijke carrière bij de TH/TU Delft. Elfriede betekende ruim 43 jaar veel voor de TU Delft en de TU Delft betekende veel voor Elfriede. Iedereen die Elfriede kende weet hoe enorm betrokken zij was en meeleefde met elke Geodesie- of Geomaticsstudent uit binnen- of buitenland. Zowel in hun goede tijden, maar vaak ook in hun moeilijke tijden. Hetzelfde medeleven toonde Elfriede naar haar TU Delft-collega’s en familie en vrienden.

Vele jaren was Elfriede de rechterhand van professor Theo Bogaerts. Samen met Theo ging ze op Kadastrale adviesmissies voor de Wereldbank en de Europese Unie naar landen als Litouwen, Polen, Tsjechië en Slowakije. Voor de Stichting Studiecentrum voor Vastgoedinformatie (SSVI) en later de Vereniging van Vastgoedinformatie (VVI) was Elfriede de backoffice en zorgde zij onder meer voor de nieuwsbrieven, de publicatieseries en de organisatie van studiedagen.
Elfriede was jarenlang de secretaris van UDMS, de Urban Data Management Society. Ze heeft in die periode vele UDMS-symposia georganiseerd en speelde een hoofdrol in de jaren dat het symposium in Nederland plaatsvond: 1985 (Den Haag), 1995 (Den Haag), 2000 (Delft), 2011 (Delft) en 2018 (Delft). Gedurende de jaren negentig was Elfriede actief als organisator en editor in het ELIS-programma (Education in Land Information Systems) om onderwijs op Europees niveau te ontwikkelen. Door al deze activiteiten was ze niet alleen binnen de TU Delft, maar ook nationaal en internationaal een geo-personality.

Door de jaren heen ontwikkelde Elfriede zich tot allround ondersteuner van de sectie GIS technologie en beheerde in die functie een vaak complexe administratie en onderhield contacten met buitenlandse projectpartners. Ze was de spil in deze afdeling, wist alles en kon overal een oplossing voor vinden. Elfriede was heel erg trots op haar nieuwsbrieven, al die jaren was geen nummer overgeslagen (bij haar 40-jarig jubileum zijn ze gebundeld in een fraai historisch boekwerk).
Elfriede was ook helemaal in haar element bij het organiseren van nationale of internationale congressen en workshops. Ze was in 1982 al betrokken bij de organisatie van de FIG Permanent Committee Meeting 1982 (Den Haag), een groot internationaal event met deelnemers vanuit de gehele wereld. Dit event heet tegenwoordig de FIG Working Week, en het is spijtig dat Elfriede de komende editie (2020 in Amsterdam) niet meer kan meemaken, al heeft ze de organisatie in een vroeg stadium nog van adviezen voorzien. Elfriede heeft ook vele andere FIG events medegeorganiseerd, zoals de FIG 3D Cadastres workshops (2001, 2011, en 2018 in Delft) en samen met Chrit Lemmen de FIG LADM workshops (2003 in Enschede, 2012 in Rotterdam en 2017 in Delft). Verder organiseerde Elfriede samen met Menno-Jan Kraak het Spatial Data Handling (SDH) symposium in Delft (1996). Elfriede was samen met Sisi Zlatanova de motor achter de organisatie van het eerste Geo-information for Disaster Management Symposium (Gi4DM) in Delft in 2005 en de tweede 3D GeoInfo-conferentie (Delft, 2007). Vele proceedings heeft Elfriede geëdit en ze was verschrikkelijk trots als dan haar naam Elfriede M. Fendel op de kaft stond.

Elfriedes laatste jaren waren niet gemakkelijk en haar gezondheid ging achteruit. Elfriede had inmiddels besloten om te stoppen met werken en samen met haar partner Henk te gaan genieten van een zeer welverdiend pensioen. Helaas heeft ze dit pensioen net niet gehaald, want op 30 maart 2019 overleed ze.

Namens alle TU Delft-collega’s, nog eenmaal een zeer oprecht en postuum dank aan Elfriede voor alle mooie dingen en fijne jaren die we samen hebben mogen meemaken en voor de generaties geo-studenten die we met elkaar met succes hebben afgeleverd. We wensen Henk, familie en vrienden sterkte met het verwerken van dit verlies.

.