Feest in studentenhuis wordt niet getolereerd

Nieuws - 17 augustus 2020 - Webredactie Communication

Vrijdag 14 augustus rond 19.00 uur hebben de politie en de afdeling VTH van de gemeente een studentenfeest op Coenderstraat in Delft beëindigd. Op het feest waren ca. 100 personen samen die zich niet hielden aan de coronamaatregelen en geluidsoverlast veroorzaakten. Een van de betrokken panden is een verenigingspand van het DSC (Delftsch Studenten Corps). Er zijn fikse boetes uitgedeeld en daarnaast hebben rector magnificus Tim van der Hagen en burgemeester Marja van Bijsterveldt de Senaat van het DSC verzocht om een strenge sanctie op te leggen aan betrokken organisatoren, hetgeen inmiddels gebeurd is.

Afgelopen weken hebben burgemeester Marja van Bijsterveldt en rector Tim van der Hagen goed overleg gehad met de voorzitters van alle studentenverenigingen over de introductietijd van de nieuwe studenten. De OWee en de kennismakingstijd die daarop volgt zal voornamelijk online georganiseerd worden. Dit om besmetting van studenten en gevaar voor henzelf en derden te voorkomen.

Van der Hagen: "Het is duidelijk dat in deze tijd en de geest van deze afspraken een dergelijk feest absoluut ontoelaatbaar is en van gebrek aan verantwoordelijkheid getuigt. Het risico op besmetting is, zo blijkt uit recente ervaringen, juist in een dergelijke setting groot.”

Van Bijsterveldt: "We kunnen in Nederland allerlei nieuwe regels en consequente aanpak tegen het coronavirus bedenken, maar het komt er in de allereerste plaats op aan dat we de bestaande basisregels handhaven. Als gemeente en politie zullen we daar de komende tijd scherp op zijn. In het licht van het toenemen aantal besmettingen in privé-omgevingen zijn dit soort bijeenkomsten absoluut niet te tolereren en er zal dan ook tegen opgetreden worden.”

Van der Hagen en Van Bijsterveldt zijn teleurgesteld en vooral boos na wat er vrijdagavond is gebeurd. Er zijn boetes opgelegd en na overleg met de Senaat van het DSC heeft de Senaat besloten de betrokken leden/organisatoren van het feest een sanctie op te leggen, aangezien ook het DSC dit absoluut onacceptabel vindt. Daarnaast heeft de Senaat de organisatoren en aanwezigen verzocht om 14 dagen in thuisquarantaine te gaan, zich bij een vermoeden van klachten te laten testen en bij besmetting dit door te geven aan zowel de organisatoren van het feest als de Senaat.

De burgemeester en de rector hebben veel waardering voor deze snelle en adequate reactie de Senaat van het DSC. Zij roepen de andere studentenverenigingen op om in een dergelijk situatie evenzo te handelen zodat duidelijk is dat dergelijk gedrag in Delft niet acceptabel is.

Karen Collet, woordvoerder TU Delft, 015 278 91 11
Mark de Kok, woordvoerder gemeente Delft, 06  53 98 60 73, persvoorlichting@delft.nl