Koninklijke Onderscheiding 2020 prof. Richard Goossens

Nieuws - 24 april 2020 - Webredactie Communication

Professor Richard Goossens, hoogleraar Physical Ergonomics bij de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO), werd in Vlaardingen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De officiële overhandiging zal in verband met het coronavirus pas later in het jaar plaatsvinden.

Professor Goossens ontving deze onderscheiding voor zijn bijdragen aan het wetenschappelijk onderzoek en onderwijs op het snijvlak van design, technologie en gezondheidszorg, en de bijzondere manier waarop hij een verbindende rol vervult tussen deze disciplines. Dit uit zich onder meer in zijn betrokkenheid bij het ‘TU Delft Health Initiative’, het knooppunt waar wetenschappelijke kennis over medische technologie samenkomt met maatschappelijke wensen op het gebied van gezondheidszorg.

Recent was Goossens vanwege zijn achtergrond en ervaring één van de inhoudelijk adviseurs voor de verregaande samenwerking tussen medische en technische wetenschappen van de Erasmus Universiteit, het Erasmus MC en de TU Delft: Convergence. Hij stond aan de basis van de gedeelde visie om de gezondheid te bevorderen en de moderne gezondheidszorg te organiseren en ernaar te streven deze visie te realiseren door een diepgewortelde multidisciplinaire samenwerking binnen de organisaties. Dit zal effect hebben voor de totale gezondheidszorg organisatie van Nederland en daarbuiten.

Prof. Goossens is een verbinder, een bruggenbouwer. Zijn passie voor de verbinding tussen gezondheidszorg en design vertaalt hij ook naar het onderwijs. Hij weet medewerkers en studenten enthousiast te maken voor zijn werk en visie. In 1996 riep hij het succesvolle mastertraject 'Medisign' in het leven, met inmiddels meer dan 1000 innovatieve ideeën in ‘healthcare’, waarmee een grote bijdrage wordt geleverd aan toekomstige scenario’s voor de gezondheidszorg.

Richard Goossens studeerde Werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Hij promoveerde in 1994 bij de Erasmus Universiteit Rotterdam met de dissertatie ‘Biomechanics of body support’. Sinds 1996 is hij verbonden aan de TU Delft bij de faculteit Industrieel Ontwerpen. In 2009 werd Richard Goossens benoemd tot hoogleraar Physical Ergonomics. In 2012 werd hij Medical Delta Hoogleraar en in 2017 voorzitter van het Delft Health Initiative. Daarnaast is hij sinds 2015 afdelingsvoorzitter van de afdeling Human-Centered Design.