Emma zat in Delft terwijl haar ouderlijk huis overstroomde

Nieuws - 18 augustus 2021 - Webredactie

Na een paar dagen regen schoot het waterpeil in Limburg plotseling omhoog. Wat was er aan de hand? Waren we goed voorbereid? En kwam het door klimaatverandering? Emma, student bij TU Delft Industrieel Ontwerp vertelt haar verhaal. Twee hoogleraren van CiTG, Bas Jonkman en Pier Siebesma, geven een toelichting op de overstromingen in Limburg.

IO-studente Emma Dijkstra kreeg deze zomer verontrustend berichtjes op haar Whatsapp. Haar familie (vader, moeder en broer) in Maastricht hadden de opdracht gekregen hun huis te verlaten. Ze wonen daar prachtig in de wijk Heugem, met zicht op de Maas. Maar dat was nu net het probleem. Het was donderdag 15 juli 2021, en er werd een stijging van de rivier verwacht van tussen de 0,8 en 5 meter. Omliggende woningen werden uit voorzorg ontruimd. “U moet hier echt weg”, had een handhaver tegen haar vader gezegd. Ze legden spullen uit de kelder op tafels en zijn later die avond naar vrienden vertrokken om daar te slapen. “Ik wilde dat ik wat kon doen”, zegt Emma achteraf. Maar ze zat te ver weg, in Delft. “Ik voelde me nutteloos. En we wisten niet hoe hoog het water zou komen.”

De huisraad die de familie Dijkstra uit voorzorg uit de kelder heeft gehaald. (Foto: Collectie Emma Dijkstra)

“Het was een extreme gebeurtenis”, kijkt prof.dr. Pier Siebesma terug. Hij is hoogleraar atmosferische wetenschappen bij Civiele Techniek en Geowetenschappen en werkt als onderzoeker bij het KNMI. “Een lagedrukgebied bleef dagenlang hangen boven het grensgebied tussen België en Duitsland. Zo’n lagedrukgebied zuigt lucht uit de omgeving aan. Die lucht was extra vochtig omdat het warm was en omdat het veel geregend had in de weken daarvoor. Die lucht komt in het lagedrukgebied bij elkaar en wordt als een spons uitgeknepen. Normaal gesproken beweegt zo’n gebied mee met de stroming in hogere luchtlagen – de straalstroom. Nu bleef het op zijn plaats en viel er op dinsdag en woensdag plaatselijk tot wel 150 millimeter regen. Normaal valt er in Nederland 800 millimeter in een heel jaar. De weersverwachtingen hadden dat overigens correct voorspeld.”