Hans Ramler benoemd als TU Delft Fellow Construction Technology

Nieuws - 31 mei 2022 - Webredactie

Het College van Bestuur heeft Hans Ramler benoemd als TU Delft Fellow Construction Technology bij de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG).

De rol van TU Delft Fellow is nieuw binnen TU Delft. TU Delft Fellows zijn deskundigen die hun hoofdfunctie elders hebben. Ze hebben geen specifiek academisch profiel, maar kunnen binnen hun maatschappelijke veld op strategisch niveau verbindingen leggen tussen de academische wereld en externe partners en zo belangrijke kennis, ervaring en netwerken inbrengen die grote toegevoegde waarde hebben voor het onderwijs en onderzoek aan de TU Delft. Hans Ramler is de eerste die in deze rol benoemd wordt; deze prestigieuze positie zal worden voorbehouden aan een select aantal personen.

Hans Ramler studeerde in de jaren 1980 Civiele Techniek aan TU Delft. Hij is al meer dan 30 jaar werkzaam in de civieltechnische branche bij bedrijven als Ballast Nedam en de Koninklijke BAM Groep, waar hij tot 2018 directeur BAM Infraconsult was. Sindsdien is hij speciaal adviseur voor de grootste en meest uitdagende projecten van BAM Groep. Daarbij werkt hij regelmatig samen met TU Delft.

Zo heeft hij samen met collega’s en met Bas Hofland (CiTG) en twee van diens promovendi de theorie van golfimpact-belasting verbeterd en succesvol in de praktijk toegepast. Daarnaast heeft hij samen met collega’s en met Cees van Rhee en Wim Uijttewaal (beiden CiTG) een model voor een golfgoot opgesteld voor een bijzondere bodembeschermingsconstructie waar geen theorie voor beschikbaar was. Ook dat heeft geleid tot een succesvolle uitvoering in de praktijk. Naast zijn praktische kennis en expertise is Hans Ramler gepassioneerd over kennisoverdracht en het opleiden van een volgende generatie civiel ingenieurs.

Het CvB is blij met de benoeming: “Een TU Delft fellow zet samenwerkingen in gang en slaat bruggen op strategisch niveau. Dat helpt ons onze sterke positie in de universitaire wereldtop te versterken. We zijn dan ook blij in Hans Ramler iemand gevonden te hebben die deze rol op uitstekende wijze kan vervullen en als kwartiermaker kan fungeren voor volgende fellows”, aldus rector magnificus/collegevoorzitter Tim van der Hagen.

Decaan van CiTG Jan Dirk Jansen is eveneens enthousiast: “Wij zijn heel blij dat Hans Ramler TU Delft Fellow Construction Technology wordt. Met zijn enthousiasme is hij een uitstekende aanwinst voor de faculteit en in het bijzonder de afdeling Materials, Mechanics, Management & Design. De uitdagingen van de bouwsector zijn groot op de gebieden van de constructieve veiligheid, de digitalisering en de vervangingsopgave van de Nederlandse Infrastructuur. Wij zijn ervan overtuigd dat hij zich zal bewijzen als een waardevolle en kundige aanwinst voor TU Delft als geheel.”

Hans Ramler: “Ik heb ontzettend veel zin om mij in te zetten voor een positieve bijdrage aan kennisontwikkeling voor toekomstige generaties door onderwijs en onderzoek. Mijn doel is om een samenwerking te organiseren tussen vier civiele partijen: de klant, de aannemer, de universiteit en het ingenieursbureau, om een sterkere Nederlandse civiele bouwmarkt te realiseren. Goed functionerende netwerken tussen alle disciplines zullen de interactie tussen onderwijs, onderzoek en markt ondersteunen.”