135 resultaten

08 mei 2018

‘Waar een wil is, gaat iets weg’

We moeten kiezen voor een zo adaptief mogelijk kustsysteem, waarbij we zo veel mogelijk gebruik maken van de natuurlijke veerkracht en het vermogen tot zelforganisatie van die kust. Dat stelt ecoloog prof. Peter Herman, die op woensdag 9 mei zijn intreerede houdt aan de TU Delft.

27 april 2018

Publicatie Nature Scientific Reports: stranden dijen wereldwijd uit

We zijn gek op strandvakanties en ongeveer een kwart van de wereldbevolking woont langs de kust vanwege de gunstige economische ligging. Maar hoe kustgebieden zich in de loop der jaren wereldwijd ontwikkeld hebben, was tot nu toe echter nauwelijks in beeld. Delftse wetenschappers brengen hier nu verandering in. Onderzoekers van Deltares, TU Delft en IHE hebben 50.000 stranden over een periode van 35 jaar geanalyseerd. Hun bevindingen presenteren zij vandaag in Nature Scientific Report.

26 april 2018

Professor Mark van Koningsveld nieuwe hoogleraar

Prof.dr.ir. Mark van Koningsveld is aangesteld als nieuwe hoogleraar van de leerstoel Havens & Scheepvaartwegen. Hij volgt prof. ir. Tiedo Vellinga op, die met emiraat is gegaan.

23 april 2018

Voor het eerst opgemeten: stilte Ă­n de storm

Lukt het om voor het eerst een oceaanwervel door te meten? Voorzichtig druppelen de eerste data binnen. Het lijkt binnen de wervel een stuk minder turbulent dan verwacht.

19 april 2018

Meeste doden door Orkaan Harvey vielen buiten de verwachte overstromingsgebieden

Orkaan Harvey trof het gebied rond Houston op 25 augustus 2017 en veroorzaakte ongekende overstromingen en tientallen doden. Onderzoekers van de TU Delft en Rice University in Texas publiceren op donderdag 19 april over de orkaan in het tijdschrift Natural Hazards and Earth System Sciences.

15 maart 2018

Steeds nauwkeuriger beeld van (versnellende) zeespiegelstijging

Zeespiegelstijging wordt bepaald door allerlei factoren maar die kunnen we nu (bijna) overal ter wereld goed ontrafelen en verklaren. Dat stelt onderzoeker Thomas Frederikse van de TU Delft, die tevens een versnelling in de gemiddelde wereldwijde zeespiegelstijging constateert. En verder worden de dagen op aarde een klein beetje langer... Frederikse promoveert op maandag 19 maart.

09 maart 2018

Jan Dirk Jansen benoemd als decaan CiTG

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft professor dr. ir. Jan Dirk Jansen met ingang van 1 mei 2018 benoemd als decaan van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG). Jan Dirk Jansen volgt professor dr.ir. Bert Geerken op, die in mei 2018 met pensioen gaat.

04 maart 2018

Dutch hydraulic engineering through the eyes of a Swiss journalist

Mid-January, in the middle of high water in the rivers and a one in twenty year storm event from the North Sea, the Swiss journalist Mathias PlĂźss visited The Netherlands for a one-week tour along Dutch highlights of Hydraulic Engineering and Water Management. As part of that, he also visited Delft University. His trip resulted in an article, well worth reading, with lots of personal observations on how The Netherlands deal with water.

05 februari 2018

Dutch research in the Caribbean

From Feb 5th to Feb 11th, a unique research cruise initiated by Environmental Fluidmechanics will take place in the Caribbean. During this week, the Dutch research vessel Pelagia will sail from Aruba to St Maarten to perform the first hydrographic survey of an ocean eddy in the region.

04 februari 2018

Hurricane Harvey's rainfall partly caused by climate change

Global warming made the extreme rainfall of Hurricane Harvey, which hit Texas in August 2017, three times more likely and fifteen percent more intense than it could have been, scientists, one of whom from TU Delft, found.