Technisch Ontwerpen / Techniek

Gastlessen die aansluiten bij onderwerpen uit het curriculum Technisch Ontwerpen en Techniek op het vwo:

Speed kitesurfen

Verbreek snelheidsrecords door een nieuwe board-kite combinatie 

Geschikt voor: wiskunde, natuurkunde en technisch ontwerpen/techniek in vwo 3 en 4

Meer informatie

Tussen watersporten als surfen, zeilen en kitesurfen een heuse concurrentiestrijd over de maximaal te behalen snelheid. De verschillende typen watersporten hebben allemaal andere voordelen waardoor ze sneller zouden moeten kunnen. Rolf is Nederlands kampioen speed kitesurfen en hij wil graag de snelste watersporter zijn. Rolf studeert Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. De kennis die hij tijdens zijn studie heeft opgedaan zet hij in om de perfecte combinatie board en kite te ontwerpen, een die onverslaanbaar is. Hierbij zijn verschillende factoren belangrijk: de lijnen, de kite, het board en de surfer. Leerlingen brainstormen tijdens deze case over de verschillende mogelijkheden om sneller te gaan. Vervolgens maken ze opgaven waarbij ze erachter komen met welke krachten een kitesurfer rekening moet houden. 

  • Benodigde kennis: 2e graadsvergelijkingen oplossen, maximum uitrekenen, cos α  toepassen, differentiëren (geldt voor 4v en 4h met wisB), werken met grafische rekenmachine

 

  • TU Delft opleiding: Aerospace Engineering, Werktuigbouwkunde en Civiele Techniek

Noodwoningen

Ontwerp tijdelijke opvang voor vluchtelingen

Geschikt voor: aardrijkskunde en technisch ontwerpen/techniek in vwo 3 en 4

Meer informatie

Tijdens een oorlog, of na een natuurramp verliezen vele mensen hun huis en haard. Het is noodzakelijk om deze mensen op te vangen, daarbij is beschutting belangrijk. Bij het opzetten van noodwoningen is expertise belangrijk. De aanwezige en beschikbare materialen zorgen voor mogelijkheden. De behoeften van vluchtelingen zijn ook belangrijk.

De leerlingen gaan in groepjes noodwoningen ontwerpen, ze buigen zich over de problemen en de methodes. Hierbij maken ze gebruik van de materialen en technieken die aanwezig zijn op de fictieve plek van de ramp. Technische kennis is hierbij van belang, maar aardrijkskundige kennis blijkt ook noodzakelijk. Bij het ontwerpen van een noodwoning is de morfologische kaart een goed hulpmiddel.

  • Sluit aan bij: Rampen in klas 3 en Systeem aarde (natuurrampen) in klas 4

 

  • TU Delft opleiding: Industrieel Ontwerpen en Bouwkunde

Marianne Lander-Brakel: coordinator scholenvoorlichting & workshops vwo