Mobility Innovation Centre Delft onderzoekt bewegingen binnen TU Delft Library

Op weg naar meer perspectief voor onderwijs en studie op de campus via data-inwinning en (snel)testen.

De TU Delft Library biedt vanaf maandag 1 maart extra studieplekken aan. Idealiter zouden we alle studieplekken weer beschikbaar willen stellen, mits dat natuurlijk veilig kan. Gelukkig hoeven we niet alleen af te wachten, maar kunnen we als bezoekers en medewerkers zelf een bijdrage leveren om stappen in de goede richting te zetten. De Library is namelijk een belangrijke locatie voor een onderzoek, uitgevoerd door het Mobility Innovation Centre Delft. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) wil middels een aantal pilots onderzoeken hoe metingen als crown control, looproutes, spatschermen, bubbels creëren, triage, COVID-19 (snel)testen etc. kunnen bijdragen aan het (op termijn) mogelijk maken van meer fysiek (praktijk)onderwijs en studie op de campus. De TU Delft heeft dit gekoppeld aan dataverzameling en is geselecteerd om hieraan mee te doen.

Gegevens verzamelen, gebruik en opslag

Het onderzoek wordt geleidt door Sascha Hoogendoorn-Lanser, Director at Mobility Innovation Centre Delft en Serge Hoogendoorn, distinguished Professor Smart Urban Mobility. Als eerste stap in het onderzoek, houdt de Library bij hoe mensen bewegen binnen de RIVM-maatregelen. Dit gebeurt op basis van (anonieme) monitoring van studenten, bezoekers en medewerkers middels een polsbandje die signalen afgeeft naar beacons die verspreid zijn over de hele Library. Met deze inzichten kunnen we de ruimte steeds optimaler inrichten en met elkaar samenwerken aan een omgeving waar je zowel veilig als plezierig kunt studeren en werken.
In een tweede stap wordt onderzocht hoe een combinatie van (snel)testen en parallelle oplossingen verdere openstelling voor onderwijs en studie mogelijk maakt.

Het onderzoek in de media

Het onderzoek wordt geleidt door Sascha Hoogendoorn-Lanser en Serge Hoogendoorn. Dat Serge Hoogendoorn al jaren droomde van een sensornetwerk voor onderzoek naar verkeersstromen, is terug te lezen in zijn Story of Science. Bekijk ook hoe Sascha Hoogendoorn-Lanser onlangs werd geinterviewd door het NOS Journaal.
Recentelijk publiceerde Delta, het online onafhankelijke journalistieke platform van de TU Delft, een artikel over de 'Back to Campus' hackathon. De hackathon is de volgende stap in het onderzoek, wordt georganiseerd door het Dispuut Verkeer en vindt plaats op 8 en 9 mei in de TU Delft Library.

Hackathon; 8 en 9 mei @ TU Delft Library

De hackathon is de volgende stap in het onderzoek. De organisatie is in handen van Dispuut Verkeer en de TU Delft Library verzorgt hierbij de locatie. Tijdens de hackathon verkennen we de data die de afgelopen weken is verzameld binnen de Library. De gegevens bevatten onder andere de wandelpaden, afstand tot andere studenten en de duur van risicovolle situaties (als je binnen 1,5 meter van iemand anders bent). Met deze data gaan we de mogelijkheden onderzoeken, ontwikkelen en pitchen om te gebruiken voor toekomstige toepassingen. Je kan je nog steeds opgeven voor deelname aan de hackathon via deze link!

• Datumr: 8 en 9 mei
  • Tijd: 08.00 tot 20.00 u
  • Locatie: TU Delft Library

De deelnemers worden verdeeld in groepen van ongeveer 4 tot 5 personen. Met je groep doe je een brainstormsessie, werk je interessante concepten uit en presenteer je de resultaten aan de andere deelnemers, professoren en de organisatie van de hackathon. Tijdens de twee dagen komen professionals en professoren langs om hun expertise en ervaringen te geven en ideeën en concepten te bespreken. Een greep uit de sprekers op 8 en 9 mei:

• Rob Mudde (CvB) en Sascha Hoogendoorn-Lanser – Opening hackaton
  • Wilfred Booij (Forkbeard) – Hoe werkt het monitoringsysteem?
  • Ingrid Snijdewind (GGD) – Alles wat je altijd al wilde weten over corona
  • Natalie van der Wal (TBM) – Hoe beïnvloed je ‘goed’ gedrag?

Hier onder vind je alle sprekers tijdens het hackathon weekend. Wil je meedoen met medestudenten of vrienden, of ken je andere mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort uitdagingen?
Meld je dan nu aan!

Hieronder vind je meer informatie over het onderzoek. Neem bij vragen contact op met library@tudelft.nl.

Hieronder vind je meer informatie over de hackathon. Neem bij vragen contact op met J.F.Poortvliet@student.tudelft.nl.