De eerste baan van alumnus Prof. Dr. Ir. S.H.A. Begemann (Ton)

Ik werd 2 weken voordat de Jappen Indie binnenvielen in Bandoeng geboren . In 1954 gingen wij naar Nederland waar ik in Den Haag mijn eindexamen HBS in 1960 aan het Dalton Lyceum haalde. In die periode was mijn grote hobby vliegtuigen. 

Mijn kamer hing vol met plastic vliegtuigmodellen en ik was ook gaan zweefvliegen. Na de HBS wilde ik verkeersvlieger worden, maar ik werd daarvoor afgekeurd. Toen wilde ik in Delft Vliegtuigbouwkunde gaan studeren. Mijn vader zei dat de kans om daarna bij een vliegtuigbouwer te kunnen werken klein was en dat ik beter Natuurkunde kon doen. Zodoende ging ik in 1960 in Delft Technische Natuurkunde doen en studeerde in metaalfysica af in juni 1966. Uiteraard probeerde ik in de maanden voor mijn afstuderen een baan te vinden bij voorkeur ergens in het buitenland. Laat nou Boeing in die tijd massaal in Europa op zoek zijn te gaan naar ingenieurs die ze in Seattle nodig hadden. Dat werd zelfs een Europese Braindrain genoemd. Ik had in Den Haag een interview met een Boeing personeelchef en werd aangenomen voor een baan bij de Commerciele Vliegtuigafdeling in Seattle. In augustus 1966 ging ik met mijn vrouw op huwelijksreis naar Seattle. Prachtige stad , fantastische omgeving, fijne mensen en Boeing de gezichtsbepalende industrie.

Er waren met mij zo'n 50 nederlandse ingenieurs door Boeing naar Seattle gehaald. Ik deed eerst onderzoek naar metaalmoeheid en werd na enige tijd naar Boeing Scientific Research Lab overgeplaatst. Daar hadden alle collega's een PhD en zodoende ontdekte ik dat in de  VS een doctorstitel erg belangerijk is in de R&D wereld.

Dus ging ik kijken hoe ik kon promoveren. Omdat ze in de VS ons ingenieurs diploma niet erkenden als een Master Degree nodig voor PhD promotie moest je additionele examens doen.

Daarna moest je bijna fulltime aan je PhD onderzoek werken. Kortom studeren zonder inkomen, een mission impossible. Toen ontdekte ik dat ik in Groningen als betaald wetenschappelijk medewerker in een paar jaar kon promoveren met een normaal inkomen. Bovendien kon ik bij Boeing op onbetaald studieverlof. Omdat wij de VS geweldig vonden besloten we hiervoor te kiezen. Dus gingen we 5 december 1969 terug naar Nederland om in Groningen te kunnen promoveren.
 

Met Kerst kregen we de eerste kerstkaarten van vrienden in Seattle, met de vraag : " How did you know?" Wat was er gebeurd? Half december ontsloeg Boeing 15000 personeelsleden en die kregen 2 weken salaris mee, verder niets. In een half jaar tijd zijn toen de helft van de 100.000 personeelsleden ontslagen. Boeing was veel te optimistisch over o.a de markt voor de 747 - Jumbojet die zijn eerste proefvlucht maakte toen ik in Seattle was. Het heeft mij heel veel geleerd waar ik later in mijn carriere veel profijt van heb gehad. 

Dus niet terug naar Boeing Wel werd ik toen gevraagd om Technisch - Wetenschappelijk Attache bij de Nederlandse Ambassade in Washington D.C te worden. Ja gezegd en zo waren we weer terug in de VS. Hier moet ik nog een boek over schrijven. Na een aantal jaren vroeg Philips mij om in Eindhoven te komen werken. Ja gezegd en daar tot mijn pensioenering gewerkt. Daar is o.a. door Bob Johnstone een boek over geschreven: LED : A history of the future of Lighting. Daar ben ik hoofdstuk 1 omdat ik de uitvinder van LED verlichting ben. Led's bestonden al maar waren toen voor signaal verlichting zoals op allerlei apparatuur ( aan / uit etc). Omdat de led veel efficiënter werd en ook meer licht kon produceren heb ik toen bedacht dat je dan met een combinatie van Led's en verschillende soorten optiek ( lenzen , reflectoren etc) ook kon gaan verlichten ( straatverlichting , kantoorverlichting etc). Bovendien kon je ook met lichtkleuren gaan spelen etc. Als Philips medewerker zijn mijn uitvindingen door Philips gepatenteerd. Dat is de standaard procedure.

Prof. Dr. Ir. S.H.A. Begemann (Ton)