Dr. M. Pini

Dr. M. Pini

Profiel

Current Position

Assistant Professor (tenured)

Publications List

Visit my Google Scholar profile

Biografie

Degrees

  • 2010, M.Sc. in Energy Engineering, Politecnico di Milano, Italy
  • 2014, Ph.D. in Energy and Nuclear Science and Technology, Politecnico di Milano, Italy
Career Milestones
  • 2017, Visiting Professor, Stanford University
  • 2014 - current, Assistant Professor, Propulsion and Power, Delft University of Technology
  • 2011 - 2014, PhD Candidate, Laboratory of Fluid-Machines, Politecnico di Milano
  • 2010, Research Assistant, Energy Systems, Politecnico di Milano 

Expertise

  • Internal flows & turbomachinery
  • CFD-based design methods (SU2)
  • Non-ideal compressible fluid dynamics (NICFD)
  • High-speed phase-change flows
  • Data-driven modeling for internal flows

Research

  • High-speed turbines for compact thermal engines 
  • High-speed compressors for thermal management systems
  • Adjoint-based shape optimisation methods
  • Multi-disciplinary (fluid/structure) optimisation methods  
  • Data-driven loss modelling for turbomachinery
  • Optimal design of compact heat exchangers
  • Physics of non-ideal flows (e.g., dense vapours)

Prijzen

  • 2011: Doctoral scholarship by MIUR (Italian Ministry of Research and Education)
  • 2012: Best paper award at ECCOMAS conference 

Lees meer

Publicaties

Media

Prijzen

  • 2019-12-17

    NWO Open Technology Program Grant

    Prof. Colonna, voorzitter van de onderzoeksgroep Propulsion and Power, en zijn collega’s Dr. De Servi, Dr. Pini en Dr. Vos hebben een NWO Open Technology Program Grant van € 1.300.000 ontvangen voor het onderzoeksproject "Waste Heat Recovery Systems for More Electric Aircraft". Het doel van dit programma is het ontwikkelen van een baanbrekende technologie voor de terugwinning van restwarmte die de brandstofefficiëntie van vliegtuigen sterk zal verhogen, namelijk ultralichte organic Rankine cycle (ORC) power systems.

    Twee toepassingen maken deel uit van het onderzoek. Een kan eerder op de markt worden gebracht, namelijk een auxiliary power unit (APU) op basis van gasturbines met ORC-restwarmte-terugwinning die alle benodigde elektrische energie tijdens de vlucht levert met een zeer hoog rendement. Voor de wat verdere toekomst wordt gekeken naar turbofanmotor met gecombineerde cyclus. Het team zal nieuwe stroom- en motorconfiguraties bestuderen die radicaal nieuwe ontwerpen voor zowel turbomachinerie als warmtewisselaarcomponenten toepassen.