Prof.dr.ir. R.P.B.J. Dollevoet

vakken
2014 - Weg- en Railbouwkunde
2013 - Weg- en Railbouwkunde
2015 - Weg- en Railbouwkunde
2017 - Weg- en Railbouwkunde
2016 - Weg- en Railbouwkunde
nevenwerkzaamheden
-Werknemer niet-TUD - ProRail BV

2017-01-01 - 2019-01-01

Vervoer en opslag

publicaties
Robust and predictive fuzzy key performance indicators for condition-based treatment of squats in railway infrastructures

peer reviewed : Y

Journal of Infrastructure Systems (2017) 13 pagina's , p.

auteurs

  • Ali Jamshidi
  • Alfredo Núñez
  • Rolf Dollevoet
  • Zili Li
Wheel-Rail Impact at Crossings

peer reviewed : Y

Journal of Computational and Nonlinear Dynamics (2017) 11 pagina's , p.

auteurs

  • Zilong Wei
  • Chen Shen
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet
Applicability of half-space-based methods to non-conforming elastic normal contact problems

peer reviewed : Y

International Journal of Mechanical Sciences (2017) 6 pagina's , p. 229-234

auteurs

  • Xiangyun Deng
  • Zhiwei Qian
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet
A big data analysis approach for rail failure risk assessment

peer reviewed : Y

Risk Analysis: an international journal (2017) 13 pagina's , p.

auteurs

  • Ali Jamshidi
  • Shahrzad Faghih-Roohi
  • Siamak Hajizadeh
  • Alfredo Núñez
  • Robert Babuska
  • Rolf Dollevoet
  • Zili Li
  • Bart De Schutter
ABA measurements: Monitoring of condition based maintenance during revenue operations

peer reviewed : Y

European Railway Review (2017)

auteurs

  • Rolf Dollevoet
  • Alfredo Nunez
  • Zili Li
Educación e investigación en ingeniería ferroviaria: tren de mediciones CTO, una sala de clases sobre rieles

peer reviewed : Y

Conocimiento para la equidad social. Libro de actas X conferencia internacional encuentros Barcelona 2016 (2017)

auteurs

  • Alfredo Nunez
  • Jurjen Hendriks
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet

redacteuren

  • P. Rivera-Vargas
  • R. Morales-Olivares
  • E. Sánchez-Sánchez
  • I. Sáez-Rosenkranz
An approach to determine a critical size for rolling contact fatigue initiating from rail surface defects

peer reviewed : Y

International Journal of Rail Transportation (2016) 22 pagina's , p. 1-22

auteurs

  • Zili Li
  • Xin Zhao
  • Rolf Dollevoet
Health condition monitoring of insulated joints based on axle box acceleration measurements

peer reviewed : Y

Engineering Structures (2016) 11 pagina's , p. 225-235

auteurs

  • Maria Molodova
  • Maider Oregui Echeverria-Berreyarza
  • Alfredo Nunez Vicencio
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet
Modelling of non-steady-state transition from single-point to two-point rolling contact

peer reviewed : Y

Tribology International (2016) 12 pagina's , p. 152-163

auteurs

  • Zhen Yang
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet
A new small-scale test rig for the wheel-rail contact studies

peer reviewed : N

(2016) 1 pagina's , p.

auteurs

  • Meysam Naeimi
  • Zili Li
  • Rolf Dollevoet
profiel

Biografie

Rolf Dollevoet studeerde af als triboloog bij de groep Aandrijf-  en Tribotechniek i.c.m. de groep Meet- en Regeltechniek bij TU/e (TU Eindhoven). Na zijn afstuderen heeft hij zijn MSc onderzoekswerk vervolgd bij Bosch Rexroth Hydraudyne BV. Opdracht was om innovatie structureel in de productie te brengen en een R&D testafdeling volledig op poten te gaan zetten voor het  ontwikkelen en testen van een nieuwe generatie specialistische hydraulische cilinders. Focus lag daarbij op het tribologisch probleem tussen zuigerstang/coating en de afdichting in de flens. Doel: 30 jaar gegarandeerd lekvrij. Deze uitdaging is gerealiseerd in 2001.

Daarna is hij toegevoegd onderzoeker geworden bij de afdeling Meet- en Regeltechniek bij TU/e.

In 2003 kwam de switch naar het spoor en kwam hij bij het huidige ProRail BV.  te Utrecht te werken als “systeem specialist spoor”. Daarbij heeft hij met veel succes o.a. het RCF-onderzoek opgezet en uitgewerkt tot werkbare onderhoudsconcepten in het spoor.

Daarnaast is hij vanaf 2007 in deeltijd gestart met een op eigen initiatief gestart PhD promotie-project aan de UTwente (gesponsord door ProRail BV voor 1 dag per week).
In 2010 promoveerde hij in Twente op het spooronderzoek Head Checks (“Design of an Anti Head Check profile based on stress relief”). Dit onderzoek leverde voor ProRail BV. een vermindering van onderhoudskosten op van 50 mio euro structureel per jaar. Door dit eigen onderzoek en het enorme besparingspotentieel voor de railsector heeft hij de “Jan van Stappen Spoorprijs 2010” gewonnen in 2011.

In 2012 is hij benoemd tot deeltijdhoogleraar Railbouwkunde bij TU Delft (0,4 fte) en nog steeds werkzaam bij ProRail BV als “systeem expert spoor” (0,6 fte) bij de operatieafdeling Assetmanagement Civiele Techniek. Het werk bestaat veelal uit het coördineren en wegzetten van diepgaande fundamentele onderzoeken (wereldwijd) en projecten/innovaties gezamenlijk op te pakken om te realiseren in het spoor.

Hij heeft 15 jaar ervaring met het begeleiden van BSc en MSc studenten en sinds 10 jaar ook met meerdere PhD studenten.
Ambitie is om een volwaardig MSc Railbouwkunde traject te starten op de TU Delft. De markt heeft ongeveer 40 MSc talenten per jaar nodig om het spoorvakmanschap op peil te houden. Daarom wordt ook veel energie vrijgemaakt voor TOPTech, PAO,  'strippenkaart lessen' en onderwijsprogramma’s.

Onderzoek

Onderzoek is veelal op projectbasis gebaseerd vanuit de industrie en EU/STW/NWO.
Nu loopt het ExploRail onderzoeksproject (5 mio euro) waar de groep Railbouwkunde als meerderheid in participeert.
Grote onderzoeksprojecten die nu lopen:
Sustainable switches, Prime, DrTrack, Admire, Pyramids, RCF Squats, ABA en WRC.

Internationaal

Naast kennisdrager en het voorzitten van internationale werkgroepen (UIC, EN) staat de groep Railbouwkunde erg hoog aangeschreven in de wereld op het gebied van wiel/rail interface en heeft het wereldwijd een uitgebreid netwerk van kennisbronnen. Ook het beschikbaar stellen/krijgen van vakkennis voor de railbranche in Nederland is een taak middels een kennisbank en kennisborging.

In de toekomst zal de Railbouwkunde scope breder worden op civiel technisch vlak maar ook op andere gebieden zoals energievoorziening, logistiek en rollend materieel.

Interviews / Beeldmateriaal

'Radicale vernieuwing van het spoornetwerk' - het interview op Radio 5

'Symposium on Railway Engineering' - videos from inauguration speech:
- Turnouts
- Level crossings
- Science Matchmaking