Archief

51911 resultaten

18 oktober 2018

QuTech onderzoekers presenteren roadmap voor quantum internet

Het is wellicht de eerste quantumtechnologie die realiteit wordt: het quantum-internet. Onderzoekers van QuTech in Delft publiceerden vandaag in Science een gedetailleerde roadmap voor de ontwikkeling van dat quantum-internet.

08 oktober 2018

Fins Quantumbedrijf Bluefors vestigt zich op Delftse Campus

Op 4 oktober tijdens de Innovatie Expo in Rotterdam, heeft Bluefors aangekondigd zich aan te sluiten bij het Delftse quantum kenniscluster.

05 oktober 2018

Ballistic graphene Josephson junctions enter microwave circuits

Superconducting quantum microwave circuits can function as qubits, the building blocks of a future quantum computer. A critical component of these circuits, the Josephson junction, is typically made using aluminium oxide. Researchers in the Quantum Nanoscience department at the Delft University of Technology have now successfully incorporated a graphene Josephson junction into a superconducting microwave circuit. Their work provides new insight into the interaction of superconductivity and graphene and its possibilities as a material for quantum technologies.

04 oktober 2018

Delftse meettechniek blijkt geschikt om belangrijke eigenschappen van quantum dots te onthullen

Wetenschappers hebben aangetoond dat de positronen die de Delftse onderzoeksreactor produceert bij uitstek geschikt zijn voor het bestuderen van de bouwstenen van nieuwe zonnecellen: quantum dots.

28 september 2018

NWO-groot voor brain imaging-centrum CUBE

NWO heeft een aanvraag voor het Center for Ultrasound Brain imaging at Erasmus MC (CUBE), waarbij ook de TU Delft betrokken is, goedgekeurd. De wetenschapsfinancier maakt een kleine 2,5 miljoen euro vrij voor de realisatie van CUBE.

25 september 2018

Hyun Youk sluit zich aan bij CIFAR Global Scholars-netwerk

Hyun Youk (Bionanoscience) is geselecteerd als een van de 12 onderzoekers die mogen deelnemen aan het CIFAR Azrieli Global Scholars-programma. Youk krijgt een prestigieuze termijn van twee jaar met 100.000 dollar aan onderzoeksondersteuning.

18 september 2018

Graphene tunnelling junctions: beyond the breaking point

Molecular electronics is a burgeoning field of research that aims to integrate single molecules as active elements in electronic devices. Obtaining a complete picture of the charge transport properties in molecular junctions is the first step towards realizing functionality at the nanoscale. Researchers from Delft University of Technology have now studied the charge transport in a novel system, the ‘graphene mechanical break junction’, which for the first time allowed direct experimental observation of quantum interference effects in bilayer graphene as a function of nanometer-displacements. This new platform could potentially be used for electronic fingerprinting of biomolecules, from DNA to proteins, which in turn can have important implications for the diagnosis and treatment of diseases. The research was partly funded by the Graphene Flagship.

18 september 2018

Delftse onderzoekers rekken grenzen van de lichtmicroscopie op

Het onderzoeksveld van de lichtmicroscopie heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Door de uitvinding van een techniek genaamd superresolutie-fluorescentiemicroscopie kunnen sinds kort zelfs de kleinere onderdelen van een levende cel in beeld worden gebracht. Met een slimme aanpassing aan de superresolutie-techniek hebben onderzoekers van de TU Delft de grenzen van wat mogelijk is nu nog verder opgerekt. Waar eerder objecten van maximaal 10 tot 20 nanometer in beeld konden worden gebracht, maakt hun methode het mogelijk om scherp stellen op structuren van maar liefst 3 nanometer.

12 september 2018

NWO-Spinozapremie voor Delftse Bionano-wetenschapper Marileen Dogterom

Marileen Dogterom, hoogleraar bionanoscience aan de TU Delft, ontvangt de NWO-Spinozapremie; de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. Dogterom doet onderzoek naar het krachtenspel in levende cellen en leidt een consortium dat een volledig kunstmatige cel wil bouwen. Dat werk helpt wetenschappers te begrijpen hoe basale celprocessen werken - en ook wat er misgaat bij bepaalde aandoeningen.

11 september 2018

Verbeterde ultrasound-apparatuur brengt stroming in halsslagader real-time in beeld

Onderzoeker Maysam Shabanimotlagh heeft belangrijke verbeteringen in het meten met ultrageluid dichter bij gebracht.