Archief

51911 resultaten

27 maart 2018

Experiment voor korrelslibtechnologie op Harnaschpolder van start

Op 29 maart wordt de pilotinstallatie voor korrelslibtechnologie voor de afvalwaterzuivering op de Harnaschpolder in Den Hoorn officieel in gebruik genomen. Naar verwachting is het gebruik van korrelslib voordelig voor verschillende aspecten van het proces van afvalwaterzuivering, waarmee voor bestaande zuiveringen een nieuwe toekomst in het verschiet ligt. De pilot en het onderzoek zijn mogelijk door samenwerking van de hoogheemraadschappen van Delfland en Rijnland, Delfluent Services, de TU Delft, Evides Industriewater en Royal HaskoningDHV.

22 maart 2018

Toevoeging van kalium verbetert nieuwe generatie perovskietzonnecellen

Een eenvoudige kaliumoplossing kan de efficiëntie van de volgende generatie zonnecellen verhogen door ze in staat te stellen meer zonlicht om te zetten in elektriciteit.

22 maart 2018

Delftse biotechpionier Mark van Loosdrecht krijgt 2018 Stockholm Water Prize

Mark van Loosdrecht (TU Delft en Bruce Rittmann (Arizona State University) zijn de winnaars van de 2018 Stockholm Water Prize vanwege hun revolutionaire werk aan het verbeteren van (afval)waterbehandeling. Dit is vandaag in Stockholm bekend gemaakt tijdens de Wereldwaterdag. Hun vooruitstrevende onderzoek naar microbiologische processen en de daaruit voortvloeiende innovaties hebben geleid tot vermindering van kosten en energieverbruik in afvalwaterbehandeling, maar ook tot het terugwinnen van stoffen daaruit.

21 maart 2018

Mysterie superieure Leeuwenhoek-microscoop na 350 jaar opgelost

Onderzoekers van de TU Delft en Rijksmuseum Boerhaave hebben een eeuwenoud raadsel rond de microscopen van Antoni van Leeuwenhoek opgelost.

19 maart 2018

De fysieke grenzen van een berekening opzoeken

02 maart 2018

Windenergie: kosten verder omlaag

Ondanks de recente groei is er nog steeds veel ruimte voor kostenreductie in windenergie. Dat stelt prof.dr. Simon Watson in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 2 maart.

23 februari 2018

Marnix Wagemaker krijgt Vici voor batterijenonderzoek

Dr. ir. Marnix Wagemaker heeft een Vici-beurs van NWO in de wacht gesleept. Hij krijgt deze beurs van 1,5 miljoen euro, met daarbovenop 250.000 euro van betrokken bedrijven, om onderzoek te doen naar de werking van batterijen. Wagemaker wil onder meer achterhalen waarom de bereikte opslagcapaciteit van de huidige generatie batterijen achterblijft bij de capaciteit die theoretisch haalbaar moet zijn.

22 februari 2018

Lussen, lussen en nog eens lussen: zo wordt DNA georganiseerd

Wetenschappers van het Kavli Instituut van de TU Delft en EMBL Heidelberg hebben dit gefilmd hoe een enkel eiwitcomplex, condensin genaamd, een lus trekt in het DNA binnenin een cel. Ze beslechten daarmee een decennialang debat in de biologie.

15 februari 2018

Programmeren op een silicium quantum chip

Quantum technologie maakt grote sprongen vooruit. Nu wetenschappers enkele qubits met grote betrouwbaarheid controleren mag het wel wat meer op een echte computer gaan lijken. Bruikbare quantum chips vereisen programmeerbaarheid: de mogelijkheid om een zelfgekozen berekening uit te voeren. Wetenschappers van QuTech in Delft realiseerden nu een programmeerbare twee-qubit quantum processor in silicium en voerden daarmee twee quantum algoritmes uit. Ze publiceren hun werk in het tijdschrift Nature.

15 februari 2018

Virtuele rondleiding in katalyselab

Het nieuwe katalyselab is nog in aanbouw, maar een paar collega's konden er afgelopen maandag al wel in rondlopen. In 3D virtual reality wel te verstaan. Leuk en erg nuttig, zo bleek!