52101 resultaten

19 april 2018

100.000 euro voor nieuw ontwerpvak van Technische Natuurkunde

Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) stelt een bedrag van €100.000 beschikbaar voor het nieuwe vak Design Engineering voor Fysici. Het NRO honoreerde een aanvraag van Prof. Chris Kleijn, Dr. Rolf Hut (CitG/TNW), Dr. Koen van Dongen (TNW) en Prof. Marc de Vries (TNW) voor een Comenius Senior Fellowship.

13 april 2018

NWO-subsidie van 17 miljoen voor ontwikkeling elektronenmicroscopie in Nederland

De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO) kent ruim 17 miljoen subsidie toe aan het verder ontwikkelen van een Nederlands netwerk voor elektronenmicroscopie (NEMI). Het netwerk bestaat uit vijf UMC’s en acht universiteiten, waaronder de TU Delft, met Utrecht als coördinator. Met het subsidiebedrag kunnen de wetenschappers verschillende technieken op het gebied van elektronenmicroscopie bundelen en zo meer te weten komen over de samenstelling en samenhang van de biologische en materiële microwereld.

28 maart 2018

Verbeterde metingen Majorana-deeltjes brengen definitief bewijs dichterbij dan ooit

Een internationaal team onderzoekers van onder meer QuTech (TU Delft) en TU Eindhoven presenteert vandaag in Nature de belangrijkste aanwijzing tot nu toe voor het bestaan van het mysterieuze Majorana-deeltje. In 2012 vond deze samenwerking onder leiding van Leo Kouwenhoven (QuTech, Microsoft) en Erik Bakkers (TU Eindhoven) de eerste signalen voor de aanwezigheid van het deeltje dat tegelijk zijn eigen antideeltje is. Dankzij verbeterde materialen zijn die oorspronkelijke experimenten nu herhaald en volgt het gevonden signaal precies wat de theorie voor het deeltje voorspelt. Met dit resultaat is een definitief bewijs voor het deeltje sterk dichterbij gekomen.

27 maart 2018

Experiment voor korrelslibtechnologie op Harnaschpolder van start

Op 29 maart wordt de pilotinstallatie voor korrelslibtechnologie voor de afvalwaterzuivering op de Harnaschpolder in Den Hoorn officieel in gebruik genomen. Naar verwachting is het gebruik van korrelslib voordelig voor verschillende aspecten van het proces van afvalwaterzuivering, waarmee voor bestaande zuiveringen een nieuwe toekomst in het verschiet ligt. De pilot en het onderzoek zijn mogelijk door samenwerking van de hoogheemraadschappen van Delfland en Rijnland, Delfluent Services, de TU Delft, Evides Industriewater en Royal HaskoningDHV.

22 maart 2018

Toevoeging van kalium verbetert nieuwe generatie perovskietzonnecellen

Een eenvoudige kaliumoplossing kan de efficiëntie van de volgende generatie zonnecellen verhogen door ze in staat te stellen meer zonlicht om te zetten in elektriciteit.

22 maart 2018

Delftse biotechpionier Mark van Loosdrecht krijgt 2018 Stockholm Water Prize

Mark van Loosdrecht (TU Delft en Bruce Rittmann (Arizona State University) zijn de winnaars van de 2018 Stockholm Water Prize vanwege hun revolutionaire werk aan het verbeteren van (afval)waterbehandeling. Dit is vandaag in Stockholm bekend gemaakt tijdens de Wereldwaterdag. Hun vooruitstrevende onderzoek naar microbiologische processen en de daaruit voortvloeiende innovaties hebben geleid tot vermindering van kosten en energieverbruik in afvalwaterbehandeling, maar ook tot het terugwinnen van stoffen daaruit.

21 maart 2018

Mysterie superieure Leeuwenhoek-microscoop na 350 jaar opgelost

Onderzoekers van de TU Delft en Rijksmuseum Boerhaave hebben een eeuwenoud raadsel rond de microscopen van Antoni van Leeuwenhoek opgelost.

19 maart 2018

De fysieke grenzen van een berekening opzoeken

02 maart 2018

Windenergie: kosten verder omlaag

Ondanks de recente groei is er nog steeds veel ruimte voor kostenreductie in windenergie. Dat stelt prof.dr. Simon Watson in zijn intreerede aan de TU Delft op vrijdag 2 maart.

23 februari 2018

Marnix Wagemaker krijgt Vici voor batterijenonderzoek

Dr. ir. Marnix Wagemaker heeft een Vici-beurs van NWO in de wacht gesleept. Hij krijgt deze beurs van 1,5 miljoen euro, met daarbovenop 250.000 euro van betrokken bedrijven, om onderzoek te doen naar de werking van batterijen. Wagemaker wil onder meer achterhalen waarom de bereikte opslagcapaciteit van de huidige generatie batterijen achterblijft bij de capaciteit die theoretisch haalbaar moet zijn.