Delft Hyperloop in de finale van de Hyperloop Pod Competitie bij SpaceX

Nieuws - 22 juli 2018 - Webredactie Communication

Op zondag 22 juli staat het TU Delft studententeam Delft Hyperloop in de finale van de Hyperloop Pod Competitie bij SpaceX in Hawthorne (Californië). In de finale gaan vier studententeams de uitdaging aan om zo snel mogelijk door de 1.2 kilometer lange testbuis te racen, aangelegd door SpaceX in 2016. De Hyperloop is een razendsnel futuristisch vervoermiddel, bedacht door Elon Musk.

Bijna niet gelukt

Voordat het team als een van de vier finalisten hun hyperloop pod in de officiële testbuis onder vacuüm mag testen moesten ze een week lang de nodige veiligheids- en vacuümtesten doorstaan van SpaceX. Na een succesvolle start van de testweek kregen de studenten problemen met de software. Vervolgens is in de nacht van vrijdag op zaterdag de laatste reserve boordcomputer doorgebrand als het gevolg van instabiele software en elektronica. Een probleem wat bijna onmogelijk leek om nog op te lossen in de resterende tijd. Om toch nog het meeste van de tijd bij SpaceX te maken is het team op zaterdag toch doorgegaan. Het team wist een oude boordcomputer te repareren en kon zelfs nog de laatste drie tests succesvol afleggen, waarmee ze hun plek in de finale onverwachts toch veilig stelden. ‘De laatste paar uren waren zenuwslopend. We waren klaar om het op te geven maar hebben doorgevochten en zijn dolblij met deze uitslag,’ aldus teammanager Edouard Schneiders.

Bij de laatste 4 van 400

Een jaar geleden schreven 400 teams van over de hele wereld zich in voor de Hyperloop Pod Competitie van dit jaar. Daarvan zijn na verschillende selectierondes 20 teams uitgenodigd om deel te nemen aan de wedstrijd. Uiteindelijk blijven er na een intensieve testweek vier teams over die in de echte hyperloopbuis bij het SpaceX terrein op volle snelheid mogen testen.Team ‘WARR Hyperloop’ uit Munchen, "Washington Hyperloop" uit Washington en team ‘EPFLoop’ uit Zürich plaatsten zich ook voor de finale. Naast een plekje in de finale is het Delftse team ook gevraagd hun toekomstvisie te presenteren aan Elon Musk.

Meer informatie

Vanwege het tijdsverschil in Los Angeles (GMT -7) is de uitslag van de finale bekend op maandagochtend Nederlandse tijd.

Contact:
Maaike Hakker, Hyperloop, +1 (310) 658-7317 (bellen), +31 (0)6 1175 7311 (WhatsApp), mhakker@delfthyperloop.nl
Carola Poleij, Wetenschapsvoorlichter TU Delft, +31 (0)6 41611510, c.poleij@tudelft.nl

Afbeeldingen:
Boven: Het team laadt hun pod in de baan voor de laatste veiligheidstest.
Onder: De software engineers werken 's nachts in shifts door in de achtertuin van hun logeeradres.

De software ingenieurs werken in shifts 's nachts door in de tuin van hun logeeradres.